Impressum / kontakt

linki

opracowania - biografia - w kręgu Witkacego - filozofia - estetyka - literatura - sztuka - fotografia - teatr - film - radio - varia

 


strony internetowe poświęcone Witkacemu:

opracowania ogólne, artykuły, eseje

konferencje

numery czasopism poświęcone Witkacemu

biografia

w kręgu Witkacego

filozofia

estetyka / teoria sztuki

literatura

sztuka

zbiory: muzea, archiwa w sieci

  • Marta Skłodowska, Inwentaryzacja (nie)możliwości – o zdziesiątkowanej w czasie II wojny światowej Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej grupy a.r. w Łodzi, której Witkacy podarował w 1932 roku m.in. rysunek Pabla Picassa Gitara – (reprodukcja tego rysunku z Archiwum Muzeum Sztuki w Łodzi na końcu artykułu). Rysunek (tak wywnioskował prof. Degler z listów do żony z 1923 r.) otrzymał od Mieczysława Sierpskiego w zamian za wykonanie jego pięciu portretów i gościnę w Zakopanem. (dodał Przemysław Pawlak)
Picasso

aukcje

  • Archiwum domu aukcyjnego Agra Art: S.I. Witkiewicz, (100 pozycji, dostęp 17.12.2016)
  • Archiwum Desa Unicum (34 pozycje, dostęp 17.12.2016)
  • Artinfo obejmujące wiele domów aukcyjnych (m.in.; Desa Unicum, Polswiss Art, Rempex) (341 pozycji, dostęp 17.12.2016).
  • uzyskane ceny - portal domu aukcyjnego Agra Art

  • Aukcja Dzieł Sztuki Agraart, 18.3.2018 - Metafizyczny rozporek wszechświata, rysunek sygn. u góry pośrodku: Witkacy T.C. (po peyotlu 5 dni) / 1928 VI / Metafizyczny rozporek / wszechświata / sztucznie /ograniczonego. Po prawej dedykacja: Dla Zosi Mikuckiej specjalnie do ntej potęgi. - Portret kobiety, 1919, pastel sygn. p.d.: Witkacy 1919 / T. C [w kółku] Kdm I 361 - Portret Inki Turowskiej, 1930, Witkacy T (C + Co) 1930 / IV, (nie odnotowany w Kdm). (dodał Marek Średniawa)
  • Desa Unicum, Prace na Papierze: Sztuka Dawna, 22 lutego 2018, Portret Krystyny Błońskiej, 1934, sygn.: Ign. Witkiewicz 1934 I | NP Nπ (T.B) (nie odnotowany w Kdm) (dodał Tomasz Pawlak)
  • AgraArt, Aukcja Dzieł Sztuki, 10.12.2017 : - Portret Heleny Białynickiej-Birula, sygn. u dołu po lewej: Witkacy / 1930 VIII / (T.C + Co), dotąd nie publikowany - Portret Mary (Marii Stefanii) Rouppert, z domu Jędrzejowskiej, sygn. u dołu: Ignacy Witkiewicz 1936 VI NP NП + herb. (T. B), dotąd nie publikowany ani wystawiany - Rysunek: Profesor Pulverstone okocił się ze zdziwienia..., sygn. u góry po lewej: Witkacy 1937 21 / III / (Kopja) / NP / NП
    (dodał Marek Średniawa)
  • Dom Aukcyjny Polswiss Art, Aukcja dzieł sztuki, 12 grudnia, 2017: Eugenia Dunin-Borkowska z firanką, ok. 1912, węgiel, papier żeberkowy, 60,5 x 43,5 cm (na odwrocie szkic portretu młodej kobiety), KDM il. 120, I 163 Portret Stanisława Niklasa, 1920, węgiel, pastel, papier szarozielony, 55 x 49 cm (w świetle oprawy), sygn. i opisany p.g.: Ignacy Witkiewicz 1920 T.B. (nie odnotowany w KDM) Portret Zdzisława Czermańskiego, 1926, pastel, szary papier, 57 x 44 cm sygn. i opisany u dołu: NP 22,23 / 1926 / T.B / Ignacy Witkiewicz (nie odnotowany w KDM) (dodał Stefan Okołowicz)
  • Desa Unicum, Warszawa, Aukcja Fotografia Kolekcjonerska: Awangarda Artystyczna 14 listopada 2017
    1. "Autoportret z papierosem, lata 30. XX w.". Właściwie: Józef Głogowski, S.I. Witkiewicz z papierosem (z serii sześciu portretów), 1931. 2. "Autoportret z cyklu "Miny", lata 30. XX w.". Właściwie: Józef Głogowski, S.I. Witkiewicz, ok 1931. 3. Stanisław Ignacy Witkiewicz - "Duch", fot. Józef Głogowski, początek lat 30. XX w.
    (dodał Tomasz Pawlak)
  • Dom Aukcyjny PolswissArt, Warszawa, Wiejska 20, Aukcja dzieł sztuki, 10.10.2017 Katalog online - s. 14 - 15
    Portret Zofii Santoriusowej z d. Niklas, sygn. i opisany p.d.: Ignacy Witkiewicz / 1919, oraz z boku: T.E, KDM II 159. Katalog aukcji s. 14. Portret był wystawiony w 1929 roku w Salonie Wielkopolskiego Związku Artystów Plastyków w Poznaniu: Wystawa obrazów Stanisława Ignacego Witkiewicza oraz Firmy Portretowej "S.I. Witkiewicz", 23.6.- 22.7. 1929, w katalogu zamieszczony z nr 10 - Portret p. Dr. Santoriusowej (a nie na odbywającej się w tym czasie Wystawie Powszechnej, jak podaje katalog aukcji). (zob. W. Sztaba, Witkacy na saksach w Poznaniu)
    Portret Neny Stachurskiej, sygn. i opisany: N ∏ / NP / Witkacy (T.C + Empedecoco) / 1931 / I. KDM I 1520 [jako Portret kobiety]. Katalog aukcji s. 15. (dodał Stefan Okołowicz)
  • 101 Projekt Galeria Sztuki Współczesnej, Warszawa, ul. Piękna 62/64, Aukcja Sztuki Współczesnej, 27 września 2017 Katalog aukcji, Portret męski, między 7 a 20 IV 1934, sygnowany i opisany u dołu: Ign Witkiewicz 1934 IV (T.B) NP NΠ + (piwo.herb) KDM S 124. Portret pianisty Goreckiego, sygnowany i opisany u dołu po prawej: Witkacy/1933 V NP/ NΠ / (T.C), u góry po lewej: Mam ochotę na tę twarz / taką, taką że aż aż!. KDM I 1761
    Exlibris, tusz (piórko), akwarela, kredki na papierze, sygnowany: Witkacy 1920; napis: Ex libris; papier u dołu obcięty. Na odwrociu szkic portretowy głowy mężczyzny (odwrotnie do ekslibrisu), ołówek i czarna kredka, napis: Lovrana 1904; po prawej bokiem częściowo zatarty napis: Dla [...] (dodał Stefan Okołowicz)
  • Desa Unicum, Warszawa, Aukcja Fotografia Kolekcjonerska: Awangarda Artystyczna 14 listopada 2017
    1. "Autoportret z papierosem, lata 30. XX w.". Właściwie: Józef Głogowski, S.I. Witkiewicz z papierosem (z serii sześciu portretów), 1931. 2. "Autoportret z cyklu "Miny", lata 30. XX w.". Właściwie: Józef Głogowski, S.I. Witkiewicz, ok 1931. 3. Stanisław Ignacy Witkiewicz - "Duch", fot. Józef Głogowski, początek lat 30. XX w.
    (dodał Tomasz Pawlak)
  • Aukcja Jesienna, Warszawski Dom Aukcyjny, 6.11.2017, Portret Marii z Kopycińskich Bursowej ( matka poety Andrzeja Bursy), pastel na papierze brązowym; 63 x 49 cm (w świetle oprawy); sygn. l. d.: NPNП + Cof / Witkacy III/ 1934 / (TB +d). Nie odnotowany w KDM. ArtInfo (dodał Marek Średniawa)
  • Desa Unicum, Warszawa, aukcja Prace na Papierze: Sztuka Dawna 16 listopada 2017 Portret Jerzego Glassa jako chłopca, 1929, KDM I 1006, 63 x 47 cm, sygnowany, datowany i opisany Ignacy Witkiewicz 1929 1/VIII (T.B) NП 2r+Cof (dodał Tomasz Pawlak)
  • Portret Aleksandry Totwenowej, sygn.: Witkacy 1930 III | (T.C + Co), na Aukcji Dzieł Sztuki w dniu 11.06.2017, Galeria Agra-Art, ul. Wilcza 55/63, Warszawa (dodał Marek Średniawa)
  • Portret mężczyzny, 1917 r., pastel/papier, 61,6 x 47 cm, sygnowany i datowany p.d.: Ignacy Witkiewicz | 1917, Desa Unicum, Aukcja Prac na Papierze, Sztuka Dawna, 18.02.2016 (dodał Tomasz Pawlak)
  • Portret Zofii Krzeptowskiej, 1925 r., pastel/papier, 64 x 46,5 cm, sygnowany, datowany i opisany p.d.: 1925 Witkacy | VI T.B, na odwrociu opisany: Krzeptowska. Desa Unicum, Aukcja Prac na Papierze, Sztuka Dawna, 18.02.2016 (dodał Tomasz Pawlak)
  • Dom Aukcyjny Artissima, 17.12. 2015, Portret Janusza de Beaurain – chłopczyki mają wolne, ostatni odnaleziony z cyklu 16 portretów typu C, wykonanych podczas seansu narkotycznego 29.10.1929 roku. (dodał Tomasz Pawlak) 
  • 15 grudnia 2012 na aukcji w domu Polswiss Art były licytowane dwa bardzo dobre portrety w typie C: dr. Teodora Białynickiego-Biruli i Idalii Iwanowskiej (dodał Marek Średniawa)
  • 8 czerwca 2013 w antykwariacie Rara Avis w Krakowie została wystawiona książka z ekslibrisem Witkacego dla Feliksa Lewińskiego - inny egzemplarz niż do tej pory znany. Wtedy też w tym antykwariacie wystawione zostały zdjęcia Choynowskiego. (dodał Przemysław Pawlak)
  • Kartka pocztowa Witkacego do Siergieja Czeremisinowa z Państwowego Banku Rolnego w Warszawie z 24.7.1933 w antykwariacie Anticus (dodał Tomasz Pawlak)
  • Rysunek SIW Janusza Domaniewskiego, na serwetce ołówkiem, a na odwrocie wierszyk - oferta Space Gallery w Krakowie!
  • Desa Unicum, Aukcja Prac na Papierze, 26 czerwca 2014, Portret Michaliny Filippi, 1936 r., katalog dzieł malarskich w opracowaniu Ireny Jakimowicz, Warszawa 1990, s. 137, nr kat. 1990 Maria Jarema, Zestaw pięciu projektów kostiumowych do "Mątwy" Witkacego, ok. 1956 (dodał Przemysław Pawlak)
  • Dom Aukcyjny Rempex, 198 Aukcja Dzieł Sztuki, 23. października 2013, 18:00, portret Józefa Głogowskiego, 1934. (dodał Tomasz Pawlak)
  • Dom Aukcyjny Polswiss Art, Warszawa: Stanisław Ignacy Witkiewicz, Portret kobiety, pastel, papier / 61 x 43 cm, sygn. p.d.: 12/V 1938 / Witkacy (T.B) / […] NP chw / + P chw Typ B, 1938 (dodał Tomasz Pawlak: gdyby data się zgadzała, to robiony w Warszawie)
  • Portret kobiety, 1930 r., pastel/papier, 56 x 43, na aukcji prac na papierze - Dom Aukcyjny DESA UNICUM, Warszawa, 28 listopada 2013 (dodał Przemysław Pawlak)
  • Aukcja Dzieł Sztuki, POLSWISS ART, 10 czerwiec 2014, Portret Eugeniusza Konarskiego, VIII/1934; Portret kobiecy, 1 IV 1933. (dodał Tomasz Pawlak)
  • Dom Aukcyjny Ostoya, Warszawa, 130 Aukcja malarstwa i rzemiosła, 15 marca 2014: Portret Jerzego Kordowskiego, 1922, Typ B. (nie odnotowany w Katalogu dzieł malarskich) (dodał Tomasz Pawlak)
  • Aukcja Dzieł Sztuki, POLSWISS ART, 8 .12.2015, Portret Heleny Maciakowej, 20.11.1936, sygn. u dołu: Witkacy 20/ 1936 XI/ Po wieczorku/ (T. E) + piwo NP/ Nπ ?(dodał Tomasz Pawlak)
  • 12 marca 1913 aukcja Polswiss Art - wystawiono trzy portrety rodziny Maciaków. 17 marca aukcja w Domu Aukcyjnym Agra Art - portret Jadwigi Sobolewskiej.(dodał Tomasz Pawlak)
  • Agra Art, aukcja 15.6.2014, portret męski, 1918, Typ C, Katalog dzieł malarskich, [oprac. Irena Jakimowicz przy współpracy Anny Żakiewicz], Muzeum Narodowe, Warszawa 1990, s. 79, poz. I 323. (dodał Marek Średniawa)
  • Śląski Dom Aukcyjny, Katowice, 27 maja 2014, Portret mężczyzny, IX 1939, Typ B (dodał Tomasz Pawlak)
  • IV Aukcja Sztuki Polskiego Domu Aukcyjnego, Polski Dom Aukcyjny Wojciech Śladowski, 15.10.2015, Portret Joanny Neumann-Dobrzańskiej, 1938, pastel, papier szary; 69 x 49 cm w świetle ramy; sygn. i dat. u dołu: Ignacy Witkiewicz 1938 18 / VIII (T. B. + E) [T]+piwo (3b)
  • Dom Aukcyjny Rempex, 16.12. 2015, Portret Jadwigi Niedźwiedzkiej Skibińskiej, pastel, papier; 65 x 49,5 cm; sygn. l. d.: Ignacy Witkiewicz 1931 III (T.B.) NP / 24, 26, 29 (dodał Tomasz Pawlak) 
  • Portret Mariana Cz.Pacholskiego (1931), na aukcji "Rynek Sztuki" w Łodzi, 21.4.2013 ( portret nieodnotowywany przez KDM) (dodał Tomasz Pawlak)
  • 18.12.2014 na aukcji Desa Unicum w Warszawie: portret pastelowy doktora Jana Władysława Pakowskiego z 1933 r., typ.C. (dodał Marek Średniawa)
  • 16 maja 2014, Dom Aukcyjny REMPEX, Warszawa, na aukcji 3 listy Witkacego adresowane do Toni Pawell - Kleskowskiej (Tonia Pavelle Kleczkowska) oraz Józefa Głogowskiego fotograficzny portret Stanisława Ignacego Witkiewicza, z dedykacją dla Toni Pawell. (dodał Marek Średniawa)
  • Dom Aukcyjny Altius, Warszawa, 24.10.13, Portret księcia Radziwiłła, 1918, KDM 338 (dodali Maciej Dombrowski i Stefan Okołowicz)
  • Na aukcji w domu aukcyjnym Grisebach w Berlinie został sprzedany 30 listopada 2012 r. (Aukcja nr 203) portret Jadwigi Sobolewskiej von den Błażejewicz (poz.398), Typ: U+E (czyli upadek talentu) sygnowany: Witkasiewicz Maciej Szef gabinetu, 1936VII, NP NΠ+herb. chin. Obraz był już oferowany na aukcji w tym samym miejscu 25 listopada 2011 roku razem z drugim, znacznie lepszym i wcześniejszym portretem tej samej osoby z 1933 roku w typie B. Byłem na wystawie przedaukcyjnej i sprawdziłem, że żaden z portretów nie został wówczas sprzedany. (Portret został sprzedany za 7320 € - ok. 30 000 zł). (dodał Marek Średniawa)
  • Na aukcji w Domu Aukcyjnym Rempex, 10 lipca 2013, był licytowany Portret Neny Stachurskiej z 1929 w typie C. Był on pokazywany na pierwszych wystawach prac Witkacego po wojnie - w Nowym Targu w 1957 roku i w Warszawie rok później. (dodał Marek Średniawa)
  • Agra Art Aukcja dzieł sztuki dawnej i współczesnej 14 grudnia 2014 - Hotel Bristol - Warszawa Portret Marii Suchoń, 23.4.1930 Portret dziewczynki, 30/31.3.1937 (dodał Tomasz Pawlak)
  • Aukcja Sztuki Dawnej, Dom Aukcyjny Agra-Art, 6.12. 2015, Portret Stefanii Tuwimowej, 25 II 1929, Typ B+E
    (dodał Tomasz Pawlak)
  • Sopocki Dom Aukcyjny, Aukcja prac na papierze (2), 11.7.2015, Żołnierzyk, około 1889 r. akwarela, papier, 16×21 cm, na odwrocie napis: S.P. Stanisław Witkiewicz/ dał mi ten rysunek syna swego Stanisława/ w Warszawie w grudniu 1889 r. – / …. Pochodzenie: Kolekcja rodziny malarza Eustachego Wasilkowskiego. Informacja w katalogu (poz. 19, s. 19) (dodał Tomasz Pawlak)
  • witkacjana ze 113 Aukcji Antykwarycznej "Rara Avis", Kraków, 30 maja 2015 (dodał Jan Gondowicz)
  • Witkacjana z aukcji Krakowskiego Antykwariatu Naukowego z ul. Sławkowskiej, 9.5.2015. Poz. 768: Fotografia: Stanisław Ignacy Witkiewicz z dr Aleksandrem Oszackim (lekarz) na przejażdżce bryczką w Zakopanem, lata 20.Wym. 6,5 x 8,5 cm (dodał Jan Gondowicz)
  • 13. edycja FOTOGRAFII KOLEKCJONERSKIEJ. 26.10.2014 w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Wystawiona była fotografia Józefa Głogowskiego przedstawiająca minę Witkacego, na stronie zapowiadającej aukcję opisana jako: "fot. Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy), Przerażenie wariata, 1931". Zob. artykuł Stefana Okołowicza
  • Aukcja: Fotografia Kolekcjonerska, Łódź, 7 czerwca 2014, Zastrzyk narkotyczny, 1931, dwie odbitki żelatynowo-srebrowe, papier chloro-bromowy, fotografia Józefa Głogowskiego. (dodał Tomasz Pawlak)
  • 16 maja 2014, Dom Aukcyjny REMPEX, Warszawa, na aukcji 3 listy Witkacego adresowane do Toni Pawell - Kleskowskiej (Tonia Pavelle Kleczkowska) oraz Józefa Głogowskiego fotograficzny portret Stanisława Ignacego Witkiewicza, z dedykacją dla Toni Pawell. (dodał Marek Średniawa)
  • Szereg witkacjanów na czerwcowej (7 czerwca 2014) aukcji Antykwariatu "Rara Avis" w Krakowie (katalog pozycje 121-129) m.in. odbitki z "Przeglądu Filozoficznego": O protagorejskim typie umysłowości (1938) oraz Kotarbiński- Witkiewicz, recenzja-replika (1936). (dodał Marek Średniawa)
  • Na przedaukcyjnej wystawie fotografii kolekcjonerskiej w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, 27.10.2013, znalazło się ponad 100 prac, wśród nich są zdjęcia klasyków oraz młodych, ale już odnoszących sukcesy twórców. Fotografie z Witkacym: „Nieśmiały bandyta" i „Groźny bandyta", zostały wykonane w 1931 r. przez Józefa Głogowskiego - sprzedane za 60 tys. zł. (Na portalu "Rzeczpospolita") (dodał Tomasz Pawlak)
  • Wystawa w La maison rouge (Boulevard de la Bastille) w Paryżu, Under influences, 15 lutego - 19 maja 2013, w której również uwzględniono prace Witkacego. Kluczem jest, jak tytuł wystawy wskazuje, związek sztuk wizualnych z wykorzystaniem substancji psychotropowych.(dodał Marek Średniawa) W dokumentacji wystawy pojawiają się 4 portrety Witkacego.

Portrety / Firma Portretowa

  • Janusz Bobrek, Witkacy na saksach. Portrety nowosądeczan po 50 złotych, "Gazeta Krakowska" 9.6.2017 (dodał Tomasz Pawlak)
  • Janusz Degler, Witkacy: „Rysuję nowosądeczan po 50 zł”, „Przekrój”, Nr 2374-2375, 23-30.12.1990 - s. 22-23 i 44. (dodał Przemysław Pawlak)
    Portrety:
  • Andrzej Holeczko-Kiehl, Skąd wzięły się ruiny za plecami artysty? Czy przewidział, co się stanie?, "Wyborcza.pl", Katowice, 22 czerwca 2018 (dodał Tomasz Pawlak)
    Jak zauważa Stefan Okołowicz w publikacji do wystawy "Anioł i syn"(2015): "Owe budowle w żadnym wypadku nie są ruinami, jak się często je interpretuje (...)", s. 326.
  • portrety rysowane w Górkach Wielkich, m.in. Anny, i Tadeusza, rodziców Zofii Kossak-Szatkowskiej oraz Ruth Biernat, siostry doktora Witolda Antesa, zarządcy folwarku w Górkach Wielkich (datowane 20, 21 i 22 III 1931) (dodał W.Sztaba)
  • portret Jerzego Brauna (zaginiony, wzmiankowany w KDM II 614) (dodał Tomasz Pawlak)
  • Katalog strat wojennych: portrety Jana Brzękowskiego, Heleny Łabuńskiej, Marii Gałyńskiej, Zofii Nałkowskiej (z podstrony Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego) (dodał Tomasz Pawlak)
  • portrety Janiny Brzostowskiej - która redagowała pismo "Skawa". Na stronie poświęconej tej poetce są jej portrety wykonane przez Witkacego i opatrzone komentarzem. (dodał Tomasz Pawlak)
  • John Stuart Durrant, Warszawskije gody D.W. Fiłosofowa (Джон Стюарт Дюррант, Варшавские годы Д.В.Философова) na stronie "Наше Наследие" nr 63-64 2002 (odsłona 3.1.2015) publikuje po raz pierwszy portret D.W. Fiłosofowa z czerwca 1932, sygnowany: Witkacy 32 VI NΠ N… (T.Bd) (dodał Tadeusz Kurlus)
    O portrecie Witkacego w tymże numerze: John Stuart Durrant, Dwa portreta D.W. Fiłosofowa (Джон Стюарт Дюррант, Два портрета Д.В.Философова).
    Dimitrij Władimirowicz Fiłosofow (1872-1940), rosyjski publicysta, krytyk literacki, prowadził dział literacki w „Mir iskusstwa”, od marca 1920 roku przebywał na emigracji w Warszawie. Fiłosofow poznał Witkacego na początku 1931 roku, był oczarowany polskim artystą, szczególnie jego twórczością teatralną. W kwietniu 1932 roku Witkacy zaprosił Fiłosofowa do warszawskiej pracowni. W dzienniku (lato 1932) Fiłosofow cytuje słowa Witkacego podczas rysowania portretu: "Witkacy był trzeźwy, rysował szybko, milcząc, powiedział tylko te słowa po polsku: twarz - ikona ... horyzontalna schizofrenia... twarz - rzeczywistość, sztuka - ikona - pionowa schizofrenia: przeszłość, teraźniejszość, Rosja, Polska". (dodał Wojciech Sztaba)
    Zob. notę biograficzną w.: S.I. Witkiewicz, Dzieła zebrane. [Tom 21:] Listy do żony (1932-1935). Przygotowała do druku Anna Micińska. Opracował i przypisami opatrzył Janusz Degler, Warszawa 2010, s. 524-525. Przypis odnosi się do listu z 22 kwietnia 1934 roku.
  • Stanisław Gazda, Historia jednego obrazu, "Wprost", 1992 nr 2 s. 72 (o portrecie Stefanii Fojutowskiej narysowanym przez Witkacego w Chodzieży w 1934 r. - nie odnotowany w Katalogu Ireny Jakimowicz). Tekst także w książce autora Kamienny deszcz, s. 91, Google Books. (dodał Tomasz Pawlak)
  • portrety Romana Ingardena (dodał Tomasz Pawlak)
  • Anna Żakiewicz, Zęby pani Anny, czyli odnaleziony portret Iwaszkiewiczów, "Cenne - bezcenne - utracone", 2011, nr 4 - o prawdziwym obliczu portretu i jego dramatycznych losach. (dodał Tomasz Pawlak)
  • portret Stefana Korbońskiego z IX 1931 (Typ B) na poświęconym jego osobie portalu (nie odnotowany w Katalogu dzieł malarskich) (dodał Tomasz Pawlak)
  • portrety rysowane w Górkach Wielkich, m.in. Anny, i Tadeusza, rodziców Zofii Kossak-Szatkowskiej oraz Ruth Biernat, siostry doktora Witolda Antesa, zarządcy folwarku w Górkach Wielkich (datowane 20, 21 i 22 III 1931) (dodał W.Sztaba)
  • Monika Nowak, Polskie dziedzictwo kulturowe poza granicami kraju (14). Muzeum Polskie w Ameryce (MPA), w: "cenne - bezcenne - utracone" nr 3/2011 o portrecie Jerzego Maciaka z 1936 roku w Muzeum Polskim w Chicago wraz z informacjami o losach rodziny Maciaków w Ameryce (dodał Tomasz Pawlak). Zob. też: Monika Nowak, Witkacy z Indianapolis, wrzesień 2011, Magazyn Polonia (dodał Włodzimierz Mirski)
  • Wanda Marokini - nieznana twarz Rzeczpospolitej podziemnej '39 w "Rzeczpospolitej" z portretem Wandy Marokini z 1936 roku. (dodał Tomasz Pawlak)
  • portret Wojciecha Niteckiego (1902–1930) w numerze pisma "Brzask" 1930, nry 2-3, s. 104 -- 105, reprodukowany w wspomnieniu pośmiertnym Niteckiego , który zyskał uznanie swoją analizą Czystej Formy Witkiewicza. Portret został zamieszczony w Listach II, wol. 1. (dodał Tomasz Pawlak)
  • W książce Piotra Korduby i Aleksandry Paradowskiej, Na starym Grunwaldzie. Domy i ich mieszkańcy, Wydawnictwo Miejskie Posnania, Poznań 2012, w rozdziale "Zakręt 10", reprodukowane są dwa portrety Wandy Orłowskiej z roku 1930 i 1935 (nie występują w Katalogu Dzieł Malarskich). (dodał Włodzimierz Mirski)
  • W zbiorach Fundación Albéniz w Hiszpanii znajdują się fotografie trzech portretów Rubinsteinów wykonanych przez Witkacego oraz jeden portret fotograficzny. Wszystko dostępne na portalu Europeana.eu
  • Portret Kazimiery Rychterówny (aktorki, recytatorki, przyjaciółki i kolekcjonerki prac Schulza) z XI 1928 r. był prawdopodobnie po raz pierwszy reprodukowany w Ilustrowanym Piśmie Tygodniowym „Tęcza” nr 50 z 15 grudnia 1928 r., s. 11 Podana w KDM bibliografia uwzględnia jako pierwszą wzmiankę w „Wiadomościach Literackich” nr 47/1929, s. 12 (dodał Przemysław Pawlak)
    O portretach Rychterównej zob. Irena Jakomowicz, Witkacego galeria teatralna, (w:) System i wyobraźnia. Wokół malarstwa Witkacego, Wrocław 1995, s. 141-164, Oraz listy 273 i 486 w II tomie Listów do żony, Dzieła zebrane. [Tom 20:]. Przygotowała do druku Anna Micińska. Opracował i przypisami opatrzył Janusz Degler. Warszawa 2007
  • inny portret Rychterówny opublikowany w "Tygodniku Zachodnim" 1957, nr 9 (KDM 893?)
    (dodała Dorota Niedziałkowska)
  • wspomnienie Eugeniusza Szermentowskiego w "Dzienniku Bałtyckim" (1967) Jak pozowałem Witkacemu (na stronie 4) (dodał Przemysław Pawlak)
  • Artykuł o Szymanowskim: dwa portrety Szymanowskiego z MNK (dodał Tomasz Pawlak)
  • Anna Żakiewicz o mało znanym autoportrecie Witkacego, który pojawił się kilka lat temu na aukcji w Berlinie. Nie trafił do Polski. Ostatni autoportret Witkacego - utracony?, w nrze 2/2012 pisma "cenne bezcenne utracone". (dodał Tomasz Pawlak)
  • Rozmowa z Maciejem Witkiewiczem, stryjecznym wnukiem Witkacego, który przekazał Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku pięć portretów Witkacego (luty 2012)
  • film dokumentalny z serii Tajemnice muzeum, pt. Fałsz kobiety Witkacego. O portretach opowiada Anna Żakiewicz (Discovery Historia, 18 listopada 2012) (dodał Tomasz Pawlak)

fotografia

  • Jakub Dziewit: Jak połamać sobie zęby? Analiza polskiego dyskursu nt. twórczości fotograficznej Bronisława Malinowskiego, „Laboratorium Kultury” 2 (2013), s. 92–117 (dodał Marek Średniawa)
  • Alexandra Fedorowicz-Jackowska, Witkacy and Photography. Points of Intersection, Research Master Thesis, Utrecht University 2012 (dodał Tomasz Pawlak)
  • Ewa Hornowska Portret i autoportret fotograficzny jako dokument Istnienia Poszczególnego, Zeszyty Naukowo-Artystyczne ASP Wrocław "Dyskurs" nr 11 (dodał Tomasz Pawlak)
  • Monika Ples:  Pertraktacje z rzeczywistością. O komizmie w fotografii Stanisława Ignacego Witkiewicza, Fragile - pismo kulturalne, Nr 2 (8) 2010. (dodał Marek Średniawa)
  • Helmutas Šabasevičius, Witkacy ir Lietuva (Witkacy and Lithuania), w: "daile art" 2015/2, Vilnius, Lietuvos dailininkų sąjungos žurnalas / Art Review of Lithuanian Artists’ Association, s. 111-113. O związkach Witkacego z Litwą oraz o fotografiach ze zbioru Stefana Okołowicza prezentowanych na wystawie w Wilnie, wrzesień/październik 2015 (dodał Przemysław Pawlak)
  • Marek Średniawa: Patrząc dziś z perspektywy globalnej  wygląda na to, że Witkacy jest najbardziej ceniony na świecie nie jako malarz, dramaturg, powieściopisarz czy filozof, ale głównie jako fotograf. Dostrzeżono, że robił on swoje charakterystyczne ciasno kadrowane autoportrety oraz portrety przyjaciół i znajomych, wyprzedzając o dekadę eksperymenty portretowe takich znanych twórców, jak na przykład Edward Weston i Aleksander Rodczenko. Można obecnie przyjąć, że prace Witkacego należą już do kanonu światowej fotografii XX wieku stanowiąc obiekt zainteresowania kolekcjonerów, galerii i domów aukcyjnych oraz tematycznych portali internetowych. W październiku 2011 roku sprzedano autoportret fotograficzny Witkacego na aukcji firmy Phillips de Pury & Company w Nowym Jorku za 52 500 USD, co jest prawdopodobnie najwyższą kwotą zapłaconą za odbitkę fotograficzną polskiego autora.
    Kilka dni temu (12-13 grudnia, 2012) na aukcji Sotheby w Nowym Jorku ("A Show of Hands: Photographs from the Collection of Henry Buhl") sprzedano portret fotograficzny Witkacego "Przerażenie wariata" autorstwa Józefa Głogowskiego za 10 000 USD. Należał on do wyjątkowej kolekcji Henry’ego Buhla, do której kluczem są ludzkie dłonie. Na obu aukcjach Witkacy, jako fotograf i model, pojawił się w towarzystwie najwybitniejszych fotografów XIX i XX wieku różnych generacji wśród tak znakomitych nazwisk jak: Richard Avedon, Brassai, Julia Margaret Cameron, Robert Doisneau, Andre Kertesz, Dora Maar, Robert Mapplethorpe, Laszlo Moholy-Nagy, Helmut Newton, Man Ray, Aleksander Rodczenko, Cindy Sherman, Alfred Stieglitz,  Andy Warhol, Edward Weston. Nieoceniony wkład w obecność Witkacego wśród artystów najwyższej rangi wnieśli Ewa Franczak i Stefan Okołowicz prezentując swoją kolekcję fotograficzną na całym świecie (m.in. w Nowym Jorku, Chicago, Berlinie, Bratysławie, Rzymie, Dublinie, Paryżu, Nantes, Londynie, Waszyngtonie).

omówienia

  • Barbara Borowiak, Formiści i „ Firma S. I. Witkiewicz” (W związku z wystawą w Stołecznym Domu Kultury), Kamena, nr 13, 15.7.1958, s. 6-7 (dodał Przemysław Pawlak)
  • Zbigniew Florczak Ars longa– m.in. o formistach, Witkacym i Czystej Formie, „Kamena” nr 1-2 z 31.I.1965
  • zauważony przez Przemysława Strożka tekst o Witkacym: Julius Rottersmann, Der polnische Formismus, "Der Ararat", Monachium, nr 11, listopad 1921, s. 288, omawiający twórczość formistów.
    Tomasz Pawlak o autorze artykułu: Julian Rottersmann (1890–?) – syn Józefy i Ignacego Rottersmanna, krakowskiego handlarza drewnem. Ożeniony ze Stefanią Grobler, mieli córkę Zofię. Przyjaźnił się z Witkacym, napisał entuzjastyczną recenzję z prapremiery Kurki Wodnej („Zwrotnica” 1922, nr 3). Przetłumaczył (wraz z J. Joelonem) Dybuk An-skiego (Kraków 1922) oraz Gaz Kaisera (Kraków 1922, sztuka wystawiona przez T. Trzcińskiego w Teatrze im. Słowackiego). Zob. Listy do żony I, list 8, przypis 10 oraz J. Degler, Witkacego portret wielokrotny. Szkice i materiały do biografii (1919–1939), Warszawa 2013, s. 356, 370, 427–428, 435–436, 450 (tam błędnie [?] imiona Jan oraz Justian). Witkacy w kartce do Michała Choromańskiego z 1930 roku tytułuje Rottersmanna profesorem! Nie ma jednak śladu takowego profesora w dostępnych spisach nauczycieli szkół średnich i wyższych z tego okresu.
  • Dorota Niedziałkowska, Twarze dandysa? Autoportrety Stanisława Ignacego Witkiewicza, "Roczniki Humanistyczne", tom 55, zeszyt 4 /2007, Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II (dodał Wojciech Sztaba)
  • Piotr Spławski, Japonisme in Polish Pictorial Arts (1885 – 1939), University of the Arts London, July 2013 (praca doktorska). Tu: Buddhist Parable in Stanisław Ignacy Witkiewicz’s Christian Allegory, s. 211-212 (dodała Krystyna Damar)
  • Paweł Taranczewski, Architekturalne scherzo Witkacego, Nowa Dekada Krakowska, 2013 nr 1/2 (dodał Tomasz Pawlak), komentarz W.Sztaby i Magdaleny Długosz
  • Maria Thullie o kolekcji Mangghi, "Cenne - bezcenne - utracone", nr 1, 2013 (dodał Tomasz Pawlak)
  • Tekst Konrada Winklera, Formiści polscy, (1927) , na portalu "Rynek Sztuki" (dodała K. Damar)
  • Konrad Winkler, Witkiewicz pittore nel delirio di Gauguin, "Il Dramma" (Roma) 1970, nr 10, s. 55-59. Tu również włoski przekład W małym dworku (dodał Marek Średniawa)
  • Stefania Zahorska, Wystawy zbiorowe w Salonie Sztuki Czesława Garlińskiego: Stanisław Ignacy Witkiewicz - Tymon Niesiołowski, "Przegląd Warszawski", R. 5, T. 2, 1925 nr 45, s. 372 - 378 recenzja z dwiema reprodukcjami portretów: 1)  Ignacy Witkiewicz, Portret P. Zofji Ż. (Żeleńskiej), T.A. dobrowolny, 1919. po stronie 338. 2) Portret P.J.T., Ignacy Witkiewicz T.B. 1924, po s. 370 Mazowiecka Biblioteka Cyfrowa (dodał Tomasz Pawlak)
  • Anna Żakiewicz: Witkacy a Rosja. Tekst z katalogu wystawy "Warszawa-Moskwa / Moskwa-Warszawa 1900-2000", "Zachęta" Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, grudzień 2004.(na portalu culture.pl)
  • Anna Żakiewicz o exlibrisach Witkacego znalezionych w SGH, Witkacowskie odkrycia w bibliotece warszawskiej SGH w: "Cenne, bezcenne, utracone", 2012, nr 1. „W maju 2009, a następnie w marcu 2010 r., dwoje pracowników Biblioteki warszawskiej SGH, Hanna Długołęcka i Paweł Tanewski, prowadząc badania bibliologiczne, natknęli się na dwa niezwykłe ekslibrisy, które po bliższym zbadaniu okazały się unikatowymi pracami Stanisława Ignacego Witkiewicza.“
  • Anna Zakiewicz o portrecie Maryli Zielińskiej, Niedokończony portret, "Cenne, Bezcenne/Utracone" 2013, nr 1-4 (dodał Tomasz Pawlak)

teatr

film

  • Film Nienasycenie (2003) , w reż. W. Grodeckiego (na youtube) (dodał Tomasz Pawlak)
  • Film z cyklu: Futuryści, formiści, Nowa Sztuka - Leon Chwistek
    Inne odcinki tego cyklu, patrz po prawej stronie po wejściu na link (dodał Tomasz Pawlak)
  • Dariusz Pawelec, WITKACY ID (youtube), film dokumentalny (TVP Kultura) 2009 -z okazji wystawy Witkacy. Psychoholizm. Kraków, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, 30.4.- 14.6.2009

radio

varia