|
|
|
|
2024 • 2023 • 2022 • 2021 • 2020 • 2019 • 2018 • 2017 • 2016 • 2015 • 2014 • 2013 • 2012 • 2011 • 2010 • 2009 • 2008 • 2007 • 2006 • 2005 • 2004 • 2003 • 2002 • 2001 • 2000 • 1999 • 1998 • 1997 • 1996 • 1995 • 1994 • 1993 • 1992 • 1991 • 1990 • 1989 • 1988 • 1987 • 1986 • 1985 • 1984 • 1983 • 1982 • 1981 • 1980 • 1979 • 1978 • 1977 • 1976 • 1975 • 1974 • 1973 • 1972 • 1971 • 1970 • 1969 • 1967 • 1966 • 1965 • 1964 • 1960 • 1959 • 1957 • 1956 • 1955 • 1951 • 1950 • 1949 • 1948 • 1947 • 1946 • 1945 • 1939 • 1936 • 1935 • 1934 • 1933 • 1932 • 1931 • 1930 • 1929 • 1928 • 1927 • 1926 • 1925 • 1924 • 1922 |
|
|
|
|
2009 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Grażyna Łoś, Twórcy literatury polskiej i ich dzieła. Projekt okladki Magdalena Ałtunin, Poznań 2009, WydawnictwoIBIS. Tu: Stanisław Ignacy Witkiewicz. Cześć I: Życie. Część II: Twórczość (wybrane przykłady). Część III: W kręgu lektur:"Szewcy", s. 283-287.
- Joanna Knaflewska, Wiesław Kot, Księga Kultury Polskiej. Kultura i nauka. Literatura. Ilustrowana Encyklopedia Tematyczna. Projekt i wykonanie okładki Krzysztof Kopczyński,Poznań [2009], Publicat S.A. Tu: Śmiech i strach (Wariat z Krupówek - Firma Portretowa - Rewolucja bolszewicka - Pożegnanie powieści?), s. 222-223.
- Jan Józef Lipski, Słowa i myśli. Tom II: Szkice rozproszone. Wybór, opracowanie edytorskie i noty Łukasz Garba. Projekt graficzny i typograficzny Janusz Górski, Instytut Dokumentacji Studiów nad Literaturą Polską, Biblioteka "WIĘZI", Warszawa 2009. Tu: Umysł drapieżny [artykuł opublikowany w "Po Prostu" nr 27 z 1 lipca 1956 , poświęcony premierze Mątwy w Teatrze Cricot II, premiera 12 V 1956], s. 214-217.
- Szymon Danowski, Przestrzeń teatru w dramatach Stanisława Ignacego Witkiewicza, w: Przestrzenie we współczesnym teatrze i dramacie, pod redakcją Violetty Sajkiewicz i Ewy Wąchockiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2009, s. 43-54. (dodał Tomasz Pawlak)
|
|
|
|
|
- Kody kultury. Interakcja, transformacja, synergia. Redakcja: Halina Kubicka, Olga Taranek, Wrocław 2009. Tu: Barbara Walentynowicz, Dwie sonaty Witkacego. O muzyce w dramacie "Sonata Belzebuba", s. 185-194 (dodał Jan Gondowicz)
- Rocznik Muzeum Okręgowego w Toruniu, t. XVIII, 2009 (2011), red. M. Rubnikowicz, B. Uziembło, E. Okoń i in., Tu: Anna Kroplewska-Gajewska, Stanisław Ignacy Witkiewicz. Związki artysty z Toruniem i reprezentacja w zbiorach Muzeum Okręgowego w Toruniu. Przyczynek do badań. (dodał Tomasz Pawlak)
- Janusz Degler, "Pańskie poglądy mam we krwi". O korespondencji Witkacego z Hansem Corneliusem, w: Amicus Poloniae. Teksty ofiarowane Profesorowi Heinrichowi Kunstmannowi. Redakcja Krzysztof Ruchniewicz, Marek Zybura, Wrocław 2009, Wydawnictwo Via Nova, s. 87-100.
- Witkacy. Psychoholizm. Kuratorzy: Maria Anna Potocka, Stefan Okołowicz. Redakcja: Maria Anna Potocka, Kraków, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, 30 kwietnia - 14 czerwca 2009. Wystawa fotografii z kolekcji Ewy Franczak i Stefana Okołowicza według jego scenariusza.
Tu: I. Autoportrety i portrety tekstowe. Cytaty wybrała, zestawiła i zredagowała Maria Anna Potocka.II. Autoportrety i portrety fotograficzne. Michał Paweł Markowski, Miniarz; Anna Żakiewicz, "Ja na krześle siedzący" oraz inne sceny krew w żyłach mrożące; Bogusław Habrat, Witkacy - osobowość typu borderline czy "osobowość artystyczna"?; Tadeusz Nasierowski, Witkacowszczyzna, czyli świat widziany oczami "wariata". Związki S. I. Witkiewicza z psychiatrą i psychiatrami polskimi początku XX wieku; Maria Anna Potocka, Antropologia sztuki. "Ja" jako materiał twórczy; Stefan Okołowicz, Miny Witkacego. W poszukiwaniu "wewnętrznego idioty".
|
|
|
|
|
- Heinrich Kunstmann, Pisma wybrane. Wyboru dokonał, przekład przejrzał i posłowiem opatrzył Marek Zybura. Projekt okładki i stron tytułowych Ewa Gray, Kraków 2009, UNIVERSITAS. Tu: Stanisław Ignacy Witkiewicz jako dramatopisarz [przeł. Malwina Orepuk]; O Stanisławie Ignacym Witkiewiczu jako powieściopisarzu [przeł. Izabela Surynt]; "Nazwiska znaczące" polskiego dramatu awangardowego [przeł. Marek Adamski].
- Janusz Degler, Witkacego portret wielokrotny, Warszawa 2009 (wydanie II, 2013)
Recenzja książki: B. Warkocki. Zob. też Przypisy do Witkacego w: dwutygodnik.com (10/2009) oraz wywiad Stanisława Beresia z Januszem Deglerem dla TVLiterackiej (20.10.2012) (dodał Tomasz Pawlak)
- Sławomir Koper, Życie prywatne elit artystycznych Drugiej Rzeczypospolitej. Projekt okładki i stron tytułowych Anna Damasiewicz, Warszawa 2009, Bellona. Oficyna Wydawnicza RYTM, s.485. Tu: Rozdział 5: Ten nieprawdopodobny Witkacy.
- Legendy nowoczesności. Wykłady otwarte. Kurator: Małgorzata Dziewulska. Projekt graficzny Maria Bukowska, Justyna Kosińska, Warszawa 2009, Teatr Narodowy, s. 185. Na okładce: Rafał Malczewski, Auto na tle pejzażu zimowego (ok. 1930). Tu: Magdalena Popiel, Witkiewicz, Wyspiański, Witkacy, czyli co zdarzyło się na przełęczy wieków; Beata Guczalska, Jarocki - Witkacy. "Wytrzymać istnienie"; Tomasz Łubieński, Piotr Wojciechowski, Cień Giewontu i miazmaty Krupówek (rozmowa).
|
2008 |
|
|
|
|
|
|
|
- Janusz Degler, Kim byli współautorzy "Narkotyków" Witkacego?, w: Noty dla edytora. Jerzemu Timoszewiczowi na urodziny 75. Zebrali i opracowali Magdalena Raszewska i Paweł Kądziela. Wydał Piotr Kłoczowski. Projekt typograficzny Janusz Górski, Warszawa 2008, s. 74-79.
- Cricot 2. Lata 50. Tadeusz Kantor i początki Teatru Cricot 2. 1955-1958. Redakcja: Józef Chrobak, Marek Wilk. Współpraca: Róża Pieczonka. Na okładce Cyrk K. Mikulskiego. Projekt: Zbigniew Prokop, Cricoteka, Kraków 2008. Tu: Jan Güntner, Oczyma beana; Leopold Rene Nowak, Krakowski eskapizm czyli powojenna awangarda; Piotr Krakowski, Tak się zaczął Cricot 2 [m.in. o premierze Mątwy]; Józef Chrobak, Kalendarium 1955-1958; Kazimierz Mikulski, Historia sentymentalna (fragment); Karbunkuł czyli Teatr okropności Andrzeja Bursy i Jana Güntnera.
- Tomasz Wojtaś, Schopenhauerowskie inspiracje filozofii kultury Stanisława I. Witkiewicza, "Edukacja Filozoficzna" 2008, nr 46, s. 137-150. (dodał Tomasz Pawlak)
- Beata Śniecikowska, "Nuż w Uhu"? Koncepcje dźwięku w poezji polskiego futuryzmu. Projekt okładki Barbara Kaczmarek, Wrocław 2008. Monografie Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, s. 605. Tu o polemice Witkacego z futurystami i "Papierku lakmusowym".
|
|
|
|
|
- Anna Micińska, Wędrówki bez powrotu. Przedmowa - Andrzej Dobosz. Wybór i opracowanie - Paweł Kądziela. Projekt okładki i stron tytułowych - Wojciech Markiewicz. Na okładce reprodukcja fotografii Mikołaja Grynberga, Warszawa 2008, Biblioteka "WIĘZI", tom 227. Tu: Z Witkacym do Jezior. Notatki z podróży (s.9-49); Z dna szuflady [rozmowy o Witkacym z Maria Witkiewiczówną - "Dziudzią";, prof. Juliuszem Zborowskim; Marią i Edmundem Strążyskimi; Modestą Zwolińską - siostrą Neny Stachurskiej; Barbarą Wołk-Czerwijowską; Eugrenią z Wańkowiczów Bundykową; Romanem Jasińskim (s.190-223).
- Marek Lubański, Krytyka literacka i psychoanaliza. O polskiej psychoanalitycznej krytyce literackiej w okresie dwudziestolecia międzywojennego. Grafika na okładce: Tomasz Bohajedyn, Warszawa 2008, ENETEIA. Wydawnictwo Psychologii i Kultury. Tu: rozdział 9: Psychoanaliza w eseistyce polskiej. Witkacy, Miciński, Stempowski.
- Grzegorz Gazda, Dwudziestolecie międzywojenne. Słownik literatury polskiej. Projekt typograficzny: Janusz Górski, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008. Tu hasła: Czysta Forma (s. 45), Nienasycenie (s. 138), Pożegnanie jesieni (159), Szewcy (s. 190), Witkiewicz Stanisław Ignacy (Witkacy) (s. 211).
- Marek Piechota, Marek Pytasz (redakcja naukowa), Słownik literatury polskiej. Projekt okładki Marek J. Piwko, Videograf II, Katowice 2008. Tu: Dramaty Witkacego (Ewa Wąchocka), s.634-637; Powieść katastroficzna (Krystyna Kralkowska-Gątkowska), s. 687-689; "Szewcy" Witkacego (Zdzisław Marcinów), s. 717-719.
|
2007 |
|
|
|
|
|
|
|
- Marta Rusek, Miniaturowe światy. Z dziejów jednoaktówki w Młodej Polsce. Projekt okładki: Katarzyna Nalepa, Kraków 2007, Księgarnia Akademicka. Seria: Dramat współczesny. Interpretacje. Tu o Nowym Wyzwoleniu, s. 162-164.
- Andrzej Biernacki, Abeandry. Wybór not z "Twórczości". Projekt okładki i stron tytułowych Anna Gosiewska-Bimer, Warszawa 2007, Biblioteka "Więzi, tom 203. Tu: Przyjaciel Witkiewiczów [o Henryku Ochenkowskim, autorze tomu wierszy Klucz (1905), który ilustrował S.I. Witkiewicz], s. 47-50.
- Słownik schulzowski, opracowanie i redakcja Włodzimierz Bolecki, Jerzy Jarzębski, Stanisław Rosiek. Projekt graficzny i typograficzny Stanisław Salij, Gdańsk [2007], wydawnictwo słowo/obraz terytoria. Tu: (mkł), Czysta Forma, s.76-79; (mkł) Demonolodzy (Demoniści), s. 80-83; (wb) Schulz-Witkacy, s. 343-346.
- Dorota Niedziałkowska, Twarze dandysa? Autoportrety Stanisława Ignacego Witkiewicza. w: "Roczniki Humanistyczne" 2007, tom LV, zeszyt 4, s. 183-214. Zob. też: Dorota Niedziałkowska, Witkacy’s Self-Portraits as Manifestations of the Dandy Figure, w: The Polish Journal of Aesthetics Vol. 31(4/2013) (dodał Wojciech Sztaba)
|
|
|
|
|
- Łucja Iwanczewska, "Muszę się odrodzić". Inne spotkania z dramatami Stanisława Ignacego Witkiewicza. Projekt okładki Katarzyna Nalepa, Kraków 2007, Księgarnia Akademicka. Interpretacje - dramat współczesny, s.219.
Recenzja Moniki Żółkoś
- Krzysztof Kościuszko, Nowa formuła monadologii. Projekt okładki Maria Fafińska. Na okładce wykorzystano zdjęcie autorstwa Maria Markusa i Benna Hessa z Max-Planck-Institut w Dortmundzie, Olsztyn 2007, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, s. 148. Tu: O monadyzmie Stanisława I. Witkiewicza.
- Ewa Łubieniewska, Czysta Forma i bebechy. Projekt okładki i stron tytułowych: Sepielak, Kraków 2007, UNIVERSITAS, s. 279.
- Marek Kochanowski, Powieści Witkacego woebc schematów powieści popularnej, Projekt okładki Maciej Kołaczyński, Białystok 2007, Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, s.284.
|
|
|
|
|
- Michał Paweł Markowski, Polska literatura nowoczesna. Leśmian, Schulz, Witkacy. Projekt okładki i stron tytułowych Ewa Gray, Kraków 2007, UNIVERSITAS, s.416. na okładce Wojciech Weiss, Kryzys (1934).
- Światło obrazu. Wykłady otwarte. Kurator: Małgorzata Dziewulska, redaktor tomu: Marcin Rochowski, projekt graficzny: Maria Bukowska, Justyna Kosińska, Warszawa 2007, Teatr Narodowy, s. 219. Na okładce: Vilhelm Hammershoi A woman sewing in an interior (olej na płótnie, fragment). Tu: Witkacy fotografuje. Witkacy na fotografii. Część I. Tekst komentarza Stefana Okołowicza do filmu Witkacy fotografuje. Witkacy na fotografii. Część II. Dyskusja z udziałem Janusza Deglera, Stefana Okołowicza, Lecha Sokoła, Wojciecha Sztaby.
- Witkacy. Wielka kolekcja sławnych malarzy. Tom 43, praca zbiorowa, Poznań 2007, Oxford Educational, stron: 72
- Wojciech Tomasik, Ikona nowoczesności. Kolej w polskiej literaturze. Monografie FNP. Seria humanistyczna. Warszawa 2007. Tu: Szalona lokomotywa albo Witkacy kontra Zola, S. 153 (pierwodruk: "Pamiętnik Literacki", 2002)
|
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
- Sztuka lat 1905-1923. Malarstwo, rzeźba, grafika, krytyka artystyczna. Materiały z konferencji naukowej Toruń, 21-23 września 2005, pod red. Małgorzaty Geron i Jerzego Malinowskiego, Toruń 2006. Tu: liczne odniesienia do SIW. Kujawsko-Pomorska Biblioteka Cyfrowa
- "Dialog" 2006, nr 1. Tu: Niespalone listy: Lech Sokół, Najdroższa Nineczko! Witkacy jako mąż i kochanek [recenzja: S. I. Witkiewicz, Listy do żony (1923-1927)]; Niespalone listy: Janusz Degler, Witkacy oszukany, czyli jak nie doszło do wybicia okna na Europę [o wyłudzeniu przez Jeana de la Hire'a pieniędzy od Witkacego na tłumaczenia jego sztuk na francuski].
- Katarzyna Taras, Światło w dramatach i powieściach Witkacego, w: Ciało widzialne. Wykłady otwarte. Program wykładów: Małgorzata Dziewulska, redaktor: Marcin Rochowski, projekt typograficzny: Janusz Górski (na okładce fragment tkaniny, Afryka Zachodnia. lud Bobo), Warszawa 2006, Teatr Narodowy, s. 113-126.
- Wojciech Owczarski, Czy Witkacy chodziłby do Cricot, "Teatr" 2006, nr 10 (dodał Paweł Polit)
|
|
|
|
|
- Powroty do Witkacego. Materiały sesji naukowej poświęconej Stanisławowi Ignacemu Witkiewiczowi, Słupsk, 7-8 maja 2004 pod redakcją Józefa Tarnowskiego, Muzeum Pomorza Srodkowego w Słupska, Słupsk 2006
- Anna Żakiewicz, Witkacy (1885-1939). Koncepcja graficzna serii i opracowanie: Bożena Kalinowska, Warszawa 2006, Edipresse Polska S.A.. Seria: Ludzie. Czasy. Dzieła. Koncepcja serii i redakcja: Jan Gondowicz, s. 95.
- "Rocznik Historii Sztuki". Opracowanie graficzne Mariola Szcześniak, Warszawa 2006, Wydawnictwo Neriton, Polska Akademia Nauk. Komitet Nauk o Sztuce. Tom XXXI. Tu: Stefan Okołowicz, Metafizyczna dziwność istnienia w fotografiach Stanisława Ignacego Witkiewicza; Stefan Okołowicz, Stanisława Ignacego Witkiewicza "portret wielokrotny", "fotografia wielokrotna" czy "fotografia pięciokątna“. Na okładce: S. I. Witkiewicz, Autoportret "pęknięty" (ok. 1910).
- W świecie literatury i teatru. Sztuka współuczestnictwa. Redakcja Ewa Łubieniewska. Projekt okładki i stron tytułowych Paweł Sapielak, Kraków 2006, UNIVERSITAS, s.582. Tu: Witkacy. "Chodzi o możliwość swobodnego deformowania życia". 1. Węzłowiska twórczości. II. Metafizyka, teatr i gry teatralne. III. Koniec złudzeń historyzmu. Postać literacka a rola teatralna, s.315-366. (Podręcznik będący próbą usystematyzowania i uprzystępnienia młodzieży licealnej, studentom polonistyki, teatrologii i innych pokrewnych kierunków wiedzy o historii teatru i dramatu; wybór tekstów źródłowych.
|
|
|
|
|
- Malczewski i mit Zakopanego. Teksty, układ, wybór zdjęć: Dorota Folga-Januszewska. Projekt graficzny: Lech Majewski, Olszanica 2006, BOSZ, tom 1. Tu: Towarzystwo zakopiańskie Rafała Malczewskiego, s. 86-121.
- Zakopane w czasach Rafała Malczewskiego. Pod redakcją Doroty Folgi-Januszewskiej i Teresy Jabłońskiej. Projekt graficzny: Lech Majewski, Olszanica 2006, BOSZ, tom 2. Tu: Anna Żakiewicz, Demon Zakopanego i zakopiański chochlik - groteska i dramat w twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza i Rafała Malczewskiego, s. 34-45.
- Tomasz Bocheński, Witkacego drogi do Tajemnicy, w: Dzieła, języki, tradycje. Pod redakcja Włodzimierza Boleckiego i Ryszarda Nycza, Warszawa 2006, Instytut Badań Literackich PAN Wydawnictwo, s. 289-307.
- Brigitte Schultze, "Z chłopa król". Cztery wieki tradycji tematu literackiego w Polsce. Przekład Jacek Dąbrowski. Wstęp Maria Podraza-Kwiatkowska. Projekt okładki i stron tytułowych Ewa Grey, Kraków 2006, UNIVERSITAS. Tu: Kariera jako katastrofa. "Jan Maciej Karol Wścieklica" Stanisława Ignacego Witkiewicza, s. 333-366.
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
- Tomasz Sahaj, Problem samobójstwa w koncepcjach wybranych filozofów polskich. (Elzenberg * Kotarbiński * Ślipko * Witkiewicz), Poznań 2005, AWF, stron 222 (dodał Tomasz Pawlak)
- Beata Zgodzińska, Dziwność istnienia. The strangeness of existence. Wersja polsko-angielska, stron 159, Marki 2005, Parma Press (dodała K. Damar)
- Stanisław Ignacy Witkiewicz, w: Encyklopedia Gazety Wyborczej. Hasła encyklopedyczne opracowane przez Wydawnictwo Naukowe PWN. Mediasat Poland Sp z o.o., Kraków [2005], tom 20, s. 117-118.
|
|
|
|
|
- Tomasz Bocheński, Czarny humor w twórczości Witkacego, Gombrowicza, Schulza, Kraków 2005
- Katarzyna Taras, Witkacy i film, Oficyna Wydawnicza Errata, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego, Warszawa 2005
- Ewa Makarczyk-Schuster, Przestrzeń i znaki przestrzeni w utworach scenicznych Stanisława Ignacego Witkiewicza albo czy na końcu sceny można jeszcze wyciągnąć rękę, Warszawa 2005, Instytut Badań Literackich PAN
- Emilia Dąbrowska, Sztuka albo życie. Estetyka modernistyczna "Jedynego wyjścia" Stanisława Ignacego Witkiewicza, Kraków 2005, Universitas. Modernizm w Polsce. Mały Format, s.198.
|
|
|
|
|
- Joanna Siedlecka, Mahatma Witkac. Projekt okładki: Zbigniew Karaszewski, Warszawa 2005, Prószyński i S-ka. Wydanie III poprawione i uzupełnione, s.300.
- Anna Krajewska, Dramat współczesny. Teoria i interpretacja. Projekt okładki i stron tytułowych Ewa Wąsowska, Poznań 2005, Wydawnictwo Naukowe im. Adama Mickiewicza. Tu: "Nie ma dramatu, to jest cudowne" - Witkacy (s. 129-139); Witkacego inscenizacje tekstualne (s. 159-184).
- Bogumiła Kaniewska, Anna Legeżyńska, Piotr Śliwiński, Literatura polska XX wieku. Projekt okładki Tomasz Siwiński, Poznań 2005, Wydawnictwo Poznańskie. Zrozumieć Literaturę. Seria pod redakcją naukową Anny Legeżyńskiej. Tu: Czy Witkacy był grafomanem? (s. 223-229).
- Krzysztof Noworyta, Trzebiński – syn Witkacego, „ARCANA” nr 66 (6/2005), s. 135-144 – bardzo dobry artykuł ujawniający wpływ dramatów Witkacego (Tumor Mózgowicz, Maciej Korbowa i Bellatrix, Wariat i zakonnica) na dramat Aby podnieść różę Trzebińskiego – chociaż nie zauważył np. Obliwion (Straszliwy wychowawca) -> Obliwia (Aby podnieść różę) (dodał Przemysław Pawlak)
|
2004 |
|
|
|
|
|
|
|
- Ewa Zarzycka, Czy można „zeskriabinizować” Witkacego albo co pisarzowi w duszy gra? / Can one “skriabinize” Witkacy or what is in a writer’s soul?, „Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska. Sectio I, Philosophia–Sociologia” 2004, vol. XXIX, s. 121–135. (dodał Przemysław Pawlak)
- Władysław Kopaliński, Leksykon wątkow milosnych. Projekt okladki i uklad grficzny Maryna Wisniewska, Warszawa 2004, MUZA SA. Tu: W małym dworku
- 111 dzieł z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2004 Tu: Magdalena Wicherkiewicz, Portret wielokrotny w lustrach. Janina Ładnowska, Tworzenie świata. (dodał Paweł Polit) Info
|
|
|
|
|
- Wojciech Sztaba, Witkacy. Historia artysty w poszukiwaniu Czystej Formy, Herrenberg 2004, s. 19. Tekst we francuskim tłumaczeniu ukazał się w katalogu wystawy: Face au néant. Les portraits de Stanislaw Ignacy Witkiewicz, Musée des Beaux-Arts Nantes, Nantes 7 maj - 4 lipiec 2004.
- Dorota Heck, Itinerariusz intruza. Od Witkacego do postmoderny a la polonaise. Na okładce wykorzystano fotografie Twierdzy Pietropawłowskiej w Sankt Petersburgu, Wrocław 2004, GAJT Wydawnictwo, s. 163.
- Anna Żakiewicz, Witkacy, Projekt okładki i opracowanie graficzne: Jan Stolarczyk,Wrocław 2004, Wydawnictwo Dolnośląskie, s.79.
- Stefan Okołowicz, Fotografie pozbawione ambicji. Wyjaśnienia na marginesie artykułu Anny Żakiewicz "Po trzecie - fotograf, czyli jak interpretować twórczość fotograficzną Stanisława Ignacego Witkiewicza, "Dagerotyp", nr 13. Warszawa 2004, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Stowarzyszenie Historyków Fotografii, s.56-69.
|
|
|
|
|
- Między teatrem a literaturą. Księga ofiarowana Profesorowi Januszowi Deglerowi w 65. rocznicę urodzin. Pod redakcją Adolfa Juzwenki i Jana Miodka. Fotografia na okładce: Maciej Szłapka, Wrocław 2004, Towarzystwo Przyjaciół Ossolineum. Tu: Bohdan Michalski, Witkacego portret nowoczesny: myślę...i czuję swoje ciało, więc jestem (387-393); Rafał Augustyn, Witkacy: librecista (s. 433-462).
- Anna Krajewska, Komedia polska dwudziestolecia międzywojennego. Tradycjonaliści i nowatorzy. Projekt okładki i stron tytułowych Ewa Wąsowska, Poznań 2004, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, wydanie II. Tu: W przestrzeniach "małego dworku" (s. 204-219).
- Wojciech Skalmowski, Lektury dla "Kultury", projekt okładki Jerzy Durakiewicz, wyd. UMCS, Lublin 2004. Tu: Maciej Broński, Przyczynek do witkacologii, w: "Kultura", Paryż, nr. 7-8 1982, s. 116-122 (w związku z książką Bohdana Michalskiego Polemiki filozoficzne Stanisława Ignacego Witkiewicza. M.in. o możliwych rosyjskich źródłach monadologii Witkiewicza). (dodał Tomasz Pawlak)
- S. I. Witkiewicz, Marginalia filozoficzne. Tu: Bohdan Michalski, W obronie psycho-cielesnego podmiotu. Wprowadzenie do lektury marginaliów filozoficznych Stanisława Ignacego Witkiewicza; Paweł Polit, Fragment, rama, seria. O wizualnych aspektach marginaliów filozoficznych Witkacego, Warszawa 2004, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. (ze zbioru Janusza Deglera)
|
2003 |
|
|
|
|
|
|
|
- Jan Błoński, Witkacy na zawsze, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2003
- Anna Micińska, Istnienie poszczególne: Stanisław Ignacy Witkiewicz. Oprac. Janusz Degler. Wrocław, Wyd. Dolnośląskie 2003. Omówienia: Marta Wyka, Ogień, piołun i kurz, O Annie Micińskiej i jej książce “Istnienie poszczególne: Stanisław Ignacy Witkiewicz", "Tygodnik Powszechny", 26.10.2003; Joanna Szczepkowska, Istnienie poszczególne. Stanisław Ignacy Witkiewicz, Micińska, Anna, "Gazeta Wyborcza", 20.01.2004 (omówienia dodał Przemysław Pawlak)
- Maciej Miezian, Postmodernistyczny zmierzch cywilizacji. Na okładce fotografia Jana Bujanowskiego (podłoga w Otwartej Pracowni), Kraków 2003, Stowarzyszenie Artystyczne Otwarta Pracownia, s.142. Tu: Na bezdrożach witkacologii: (1) Dwie dziewczynki ze zdjęcia Witkacego; (2) "Wasz wierny jak 60 psów pąsowych" (nieznane listy St. I. Witkiewicza do Kazimierza Ducha).
- Radosław Okulicz-Kozaryn, Gest pięknoducha. Roman Jaworski i jego estetyka brzydoty. Projekt okładki i stron tytułowych Joanna Gondowicz, Warszawa 2003, Wydawnictwo IBL PAN, s.338. Na okładce portret Romana Jaworskiego (1923) zamieszczony w piśmie "Comoedia" 1926, nr 2.
|
|
|
|
|
- Zofia Mitosek, Poznanie (w) powieści - od Balzaka do Masłowskiej, Kraków 2003, Universitas. Na okładce: Gdzie tak naprawdę tworzył Szekspir, czyli nieznane kartki z dziejów Kazimierza, olej, płótno, 2x5 m, Kazimierska Konfraternia Sztuki. Tu: Jak ugryźć Witkacego? (Stanisław Ignacy Witkiewicz Jedyne wyjście), s. 156-172. Z Noty bibliograficznej: Jak ugryźć Witkacego? "Gruntownie zmieniony rozdział z książki Literatura i stereotypy, Wrocław 1974, zatytułowany Literacki dialog o kulturze albo stereotyp obnażony". (dodał Tomasz Pawlak)
- Stanisław Kryński, Artysta – świat. W kręgu międzywojennej powieści o artyście, Rzeszów 2003. Tu rozdział: Od "Upadków Bunga" do "Jedynego wyjścia", czyli Witkacego powieściowy dyskurs o artyście, pierwodruk w: „Ruch Literacki” nr 1/1995, s. 29-45
- Wojciech Bałus, Figury losu. Polscy artyści i polska sztuka w poszukiwaniu tożsamości indywidualnej i zbiorowej, Kraków 2003, Universitas. Tu: Witkacy: obraz i istnienie. (dodał Przemysław Pawlak)
|
2002 |
|
|
|
|
|
|
|
- Bogumiła Olejarczyk, "Najdziwniejszą rzeczą jest sztuka, czyli przestrzenna koncepcja formalna w muzyce" w oparciu o dramat "Sonata Belzebuba" Stanisława Ignacego Witkiewicza ,"Kwartalnik Teatralny", Kraków 2002, nr 2: Muzyka w teatrze, s. 92-98.
- Słownik pisarzy polskich, pod redakcją Jana Tomkowskiego. Projekt okładki Cecylia Staniszewska, Warszawa 2002. Horyzont. Tu: Witkiewicz Stanisław, s. 259; Witkiewicz Stanisław Ignacy, s. 259-261.
- Encyklopedia Sławnych Polaków. Redakcja Agnieszka Grygiel. Projekt graficzny Anna Cięciel-Łukaszewska, Poznań 2002, Wydawnictwo Podsiedlik-Raniowski i Spółka. Tu: Bogumiła Kaniewska, Witkiewicz Stanisław Ignacy , s.396-397.
- Grażyna Szumera, Historiozofia i estetyka u Stanisława Ignacego Witkiewicza, w: Człowiek wobec wyzwań racjonalności, Katowice 2002. (dodał Tomasz Pawlak)
|
|
|
|
|
- Witkacy, „Pamiętnik Literacki”, Rocznik XCIII, Zeszyt 4, Wrocław-Warszawa-Kraków, 2002. Tu: W. Sztaba, Skąd się wziął Bungo?, s. 183-185.
- Bohdan Michalski, Metafizycy polskiej filozofii. Ingarden. Witkacy. Leszczyński. Spór o istnienie świata realnego, Warszawa 2002, Wydawnictwo IFiS PAN/ Collegium Civitas Press, s. 153.
- Wiek kobiet w literaturze. Pod redakcją Jadwigi Zacharskiej i Marka Kochanowskiego. Opracowanie graficzne i projekt okładki Mieczysław Rabiczko, Białystok 2002, Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, s. 391. Tu: Lidia Kuchtowna, Irena Solska jako model postaci literackich; Marek Kochanowski, Kobiety w powieściach Witkacego.
- Stanisław Gawliński, Pisma i postawy od Witkacego do postmodernizmu. Projekt okładki i stron tytułowych Ewa Gray, Kraków 2002, UNIVERSITAS, s.243. Tu: Teoria powieści Witkacego (s. 134-34); Finały września (17 IX 1939 w powieści) (s. 35-57).
|
|
|
|
|
- Janusz Degler, Zawsze o nim, czyli psychomachia Witkacowska, w: Jan Błoński...i literatura XX wieku. Redakcja Małgorzata Sugiera, Ryszard Nycz. Projekt okładki i stron tytułowych Sepielak, Kraków 2002, UNIVERSITAS, s.35-46.
- Anna Żakiewicz, Po trzecie - fotograf, czyli jak interpretować twórczość fotograficzną Stanisława Ignacego Witkiewicza, "Dagerotyp" nr 11, Warszawa 2002, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Stowarzyszenie Historyków Fotografii, s.11-18.
- Andrzej Wirth, Teatr jaki mógłby być. Pod redakcją Małgorzaty Sugiery. Przekład autoryzowany Małgorzata Leyko i Janusz Margański. Słowo wstępne Jan Kott. Opracowanie graficzne i projekt okładki Ela Woźniewska, Kraków 2002, Księgarnia Akademicka. Tu: Brecht i Witkiewicz: dwie koncepcje rewolucji w dramacie lat dwudziestych (s.107-121); Kaiser i Witkiewicz. Ekspresjonizm i jego ponowna recepcja (s. 199-210); Teatr formalistyczny: Gertruda Stein i Stanisław Ignacy Witkiewicz (s. 223-234)
- Współcześni polscy pisarze i badacze literatury. Słownik biobibliograficzny. Opracował zespół pod redakcją Jadwigi Czachowskiej i Alicji Szałagan. Projekt graficzny obwoluty, okładki i karty tytułowej Zygmunt Ziemka, Warszawa 2002, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Tom dziewiąty W-Z. Tu: A[licja] Sz[ałagan], Witkiewicz Stanisław Ignacy (s. 166-192 - obszerna bibliografia).
|
2001 |
|
|
|
|
|
|
|
- Jan Błoński, Mieszaniny. Projekt okładki, układ typograficzny Lech Przybylski. Na okładce zamieszczono wiersz księdza Jana Twardowskiego, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2001. Tu: Witkacy i Bunuel , s. 5-7; Polityka wedle Witkacego [o Janie Macieju Karolu Wścieklicy], s. 33-35.
- Słownik literatury polskiej XX wieku. Pod redakcją Marka Pytasz. Projekt okładki Anna Łoza-Dzidowska, Videograf II Sp. z o. o., Katowice 2001. Tu: (Ewa Wąchocka), Dramaty Witkacego (s.220-224); (Krystyna Kralkowska-Gątkowska), Powieść katastroficzna (s. 299-303); (Zdzisław Marcinów),"Szewcy" Witkacego (s. 344-347).
- Andrzej Zawada, Literackie półwiecze 1939-1989. Opracowanie graficzne Ryszard Puchała, Jan Stolarczyk, Wrocław 2001, Wydawnictwo Dolnośląskie. Seria: A to polska właśnie, , s. 286. Tu: o recepcji Witkacego. Na stronie 104 Portret Sergiusza Piaseckiego; na stronach 246-247 plakaty i zdjęcia z przedstawień.
- Janusz Degler, Zawsze o Nim, czyli Psychomachia Witkacowska, "Tygodnik Powszechny", 17.06.2001 (dodał w.s.)
|
|
|
|
|
- Radosław Piętka, Na peryferiach "czysto-formalnej" estetyki. Witkacy i Rytard, "Teksty Drugie" 2001, nr 2, s. 120-128.
- Zbigniew Herbert, Węzeł gordyjski oraz inne pisma rozproszone 1948–1998, tom I i II, tu: Profesor Pimko a Witkacy, Warszawa 2001, Wydawnictwo "Więź". Tekst drukowany pierwotnie w: „Twórczość” 1958, nr 6, s. 179–180. (dodał Tomasz Pawlak)
- Witkacy. Chwistek. Strzemiński. Rysunki. Z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie i Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze. Kurator wystawy: Anna Żakiewicz. Współpraca, koncepcja katalogu: Leszek Kania, Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze, maj - czerwiec 2001. Tu: Anna Żakiewicz, Witkacy - Chwistek - Strzemiński.
- M. Dygo, Der Deutsche Orden und die „reine Form“ von Stanisław Ignacy Witkiewicz, w: Vergangenheit und Gegenwart der Ritterorden. Die Rezeption der Idee und die Wirklichkeit, red. A. H. Nowak, współpraca R. Czaja, UMK, Toruń 2001, s. 65–70. (o dramacie Janulka, córka Fizdejki) Kujawsko-Pomorska Biblioteka Cyfrowa (dodał Przemysław Pawlak)
|
|
|
|
|
- Beata Zgodzińska-Wojciechowska, Anna Żakiewicz, Witkacy. Kolekcja dzieł Stanisława Ignacego Witkiewicza w Muzeum Pomorza Srodkowego w Słupsku, Warszawa 2001
- Danuta Polańczyk, "Szewcy" Stanisława Ignacego Witkiewicza, Lublin 2001, Biblioteka Wysyłkowa. Biblioteczka Opracowań. Zeszyt nr 40, s. 46.
- Marcelo Paiva de Souza, Teatr niepokoju. Studium porównawcze dramaturgii Stanisława Ignacego Witkiewicza i Oswalda de Andrade. Projekt okładki i stron tytułowych Jacek Szczerbiński. Na okładce reprodukcja obrazu Giorgio de Chirico O Enigma de um Dia (1914), Kraków 2001, Univesitas. Studia Latynoamerykańskie Uniwersytetu Jagiellońskiego nr 4, s.177.
- Czytanie Witkacego. Studia. Pod redakcją Antoniego Czyża. Projekt okładki: Marcin Pliszka, Artur Ziontek, Siedlce 2001, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, s. 219. Na okładce Autoportet - "Auto-Witkacy" (11 VIII 1939). Tu: Antoni Czyż, Lekcja Witkacego. Pytania do namysłu; Jozef Tarnowski, Stanisława Ignacego Witkiewicza system ontologii ogólnej; Dorota Heck, Jełop, gąbczasty jamochłon. Wokół narzekań metakrytycznych Witkacego; Barbara Stelingowska, Listowne relacje Witkiewiczów; Justyna Klaman, "622 upadki Bunga" jako powieść inicjacyjna; Katarzyna Taras, Wplyw filmu na dramaty Witkacego; Ewa Wąchocka, O "autorze" w dramatach Witkacego; Antoni Czyż, Czytanie "Pragmatystów"; Miłosława Bukowska-Schielmann, Iluzja snu. O poziomach mimesis w "Kurce Wodnej"; Wiesław Rzońca, Motyw krzyża w "Wariacie i zakonnicy"; Marta Skwara, Schulz i Witkacy; Tomasz Wócik, Witkacy i poeci.
|
|
|
|
|
- Witkacy w Polsce i na świecie. Redakcja Marta Skwara. Projekt okładki Janusz Poślednik, Szczecin 2001, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, s. 456. Tom zawiera 30 referatów wygłoszonych podczas konferencji zorganizowanej z okazji 60. rocznicy śmierci Stanisława Ignacego Witkiewicza (Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, 15-18 września 1999).
- "Odra" 2001, nr 2. Tu: Janusz Degler, Listopisanie Witkacego; Janusz Degler, 151 dni z życia Stanisława Ignacego Witkiewicza w świetle jego listów.
- Dramat polski. Interpretacje. Cześć 2: Po roku 1918. Pod redakcją Jana Ciechowicza i Zbigniewa Majchrowskiego. Wstęp i połowie Dobrochny Ratajczakowej. Projekt typograficzny i projekt okładki Stanisław Salij, Gdańsk 2001, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, s.404. Tu: Janusz Degler, Na seansie spirytystycznym. Stanisław Ignacy Witkiewicz "W małym dworku"; Lech Sokół, Indywiduum i gatunek. Wstęp do dramatu. Stanisław Ignacy Witkiewicz "Szewcy".
- Barbara Stelingowska, Stanisława Witkiewicza rozumienie syna. Wokół listów, w: Rozumieć świat przez teksty kultury. Materiały studenckiej sesji naukowej, Siedlce 6 XI 2000 r. Pod redakcją Antoniego Czyża. Projekt okładki: Marcin Pliszka i Artur Ziomek, Siedlce 2001, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Podlaskiej, s.79-89.
|
|
|
|
|
- Leksykon dzieł filozoficznych. Na podstawie: Denis Huisman, Dictionnaire des mille œuvres clés de la philosophie. Wybór i redakcja Jan Kiełbasa. Przekład Liliana i Jan Kiełbasowie. Projekt okładki Piotr Suchodolski, Kraków 2001, Wydawnictwo Znak. Tu: Stanisław Ignacy Witkiewicz, O idealizmie i realizmie. 1935. Opr. (JS) [Jan Skoczyński}, s. 171-172.
- Janusz Degler, Witkacy reżyserem (O kulisach lwowskiej premiery "W małym dworku"), w: Od romantyzmu do współczesności. W kręgu historii i dydaktyki literatury. Tom poświęcony Profesorowi Mieczysławowi Inglotowi z okazji 70. rocznicy urodzin. Pod redakcją Władysława Dynaka. Projekt okładki Barbara Kaczmarek, Wrocław 2001, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s.260-274. Aneks: S.I.Witkiewicz o nieporozumieniach w teatrze [sprawozdanie z odczytu Nieporozumienia teatralne wygłoszonego przez Witkiewicza 9 VIII 1926 we lwowskim Teatrze Małym]; Stanisław Ignacy Witkiewicz, Parę słów o artystycznej grze aktora [przedruk z dziennika "Chwila" 1926, nr 2659 z 12 VIII, s. 3-4].
- Artur Pastuszek, Metafizyczne grymasy. Czysta forma Witkacego jako kategoria metafizyki,okładkę projektowała Katarzyna Rumińska, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2009, 179 stron
- Bożena Umińska, Postać z cieniem. Portrety Żydówek w polskiej literaturze, Warszawa 2001, Tu: Stanisław Ignacy Witkiewicz, Pożegnanie jesieni. Hela Bertz, czyli żydowskie cechy artysty. Stron 374 (dodał Przemysław Pawlak)
|
2000 |
|
|
|
|
|
|
|
- "Dialog" 2000, nr 2. Tu: Zbigniew Majchrowski, Puzyna i Witkacy [recenzja: K. Puzyna, Witkacy. Opracowanie i redakcja J. Degler, Warszawa 1999]; Giovanna Tomassucci, Czterdziestu Mandelbaumów niepoprawnych politycznie [o postaciach Żydów w twórczości Witkacego]
- Artur Kijas, Polacy w Rosji od XVII wieku do 1917 roku. Słownik biograficzny. Projekt okładki Ewa Wąsowska, Warszawa - Poznań 2000, Instytut Wydawniczy Pax, Wydawnictwo Poznańskie. Tu: Witkiewicz Jan Prosper, s. 376-377.
|
|
|
|
|
- Malinowski - Witkacy. Fotografia między nauką a sztuką. Podróż od Zakopanego, Krakowa ...do świata. U źródeł antropologicznej przygody XX wieku. "Polska Sztuka Ludowa. Konteksty" 2000, nr 1-4 (248-251), s. 453. Rocznik wydany w języku polskim i angielskim z okazji wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie, 17 lipca - 13 sierpnia 2000. Tu: Stanisław Ignacy Witkiewicz, Z podróży do Tropików oraz Listy do Bronisława Malinowskiego i Listy z podróży do Tropików.
- Alina Biała, W kręgu polskich mitów literackich. Józef Wittlin, Stanisław Ignacy Witkiewicz, Bruno Schulz, Witold Gombrowicz, Kazimierz Brandys, Wisława Szymborska, Kielce 2000, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Jana Kochanowskiego w Kielcach. Filia w Piotrkowie Trybunalskim. Instytut Filologii Polskiej Piotrków Trybunalski: Wydawnictwo Filii Kieleckiej WSP, 208 s. (dodał Tomasz Pawlak)
- Leksykon dzieł polskiej literatury współczesnej, redakcja Krzysztof Krasuski. Projekt okładki: Studio nr 11, Piotr Suchodolski, Kraków 2000, Wydawnictwo Znak. Tu: Nienasycenie, s. 125-126; Pożegnanie jesieni, s. 162-163; Szewcy, s. 199-201; W małym dworku, s. 227-228.
- Andrzej Z. Makowiecki, Słownik postaci literackich. Okładkę i strony tytułowe projektował Wiktor Jędrzejec, Warszawa 2000, Państwowy Instytut Wydawniczy. Tu: Bazakbal Atanazy, nr 109; Bertz Hela, nr 128; Bungo, nr 192; Kapen Genezyp de Vahaz, nr 580; Kocmołuchowicz Erazm, nr 609; Montecalfi Akne, nr 821; Mózgowicz Tumor, nr 845; Scurvy Robert, nr 1117; Tempe Sajetan, nr 1239; Ticonderoga Irina Wsiewołodowna nr 1247; Gyubal Wahazar, nr 1301; Zbereżnicka-Podberezka Irina Wsiewołodowana, nr 1387; Wścieklica Jan Maciej Karol, nr 1368; Persy Zwierzontkowskaja, nr 1400.
|
|
|
|
|
- Jan Błoński, Witkacy. Sztukmistrz, filozof, estetyk, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2000
- Witkacy. Materiały sesji poświęconej Stanisławowi Ignacemu Witkiewiczowi w 60. rocznicę śmierci, Słupsk, wrzesień 1999, pod redakcją Anny Żakiewicz, Muzeum Pomorza Srodkowego, Słupsk 2000. Spis treści
- Joanna Trzos, W poszukiwaniu dziwności istnienia. Rzecz o dramatach Witkacego. Projekt okładki Robert Palusiński, Kraków 2000, Wydawnictwo EJB, s.138.
- Jerzy Kwiatkowski, Dwudziestolecie międzywojenne. Opracowanie graficzne i układ typograficzny Andrzej Ludwik Włoszczyński Warszawa 2000, Wydawnictwo Naukowe PWN. Wielka Historia Literatury Polskiej, s. 598. Na obwolucie Ogólne zamieszanie ( XII 1920). Tu:: Kontynuacja fantastyki historiozoficznej. Powieści Witkacego.(s. 276-282); Wielcy nowatorzy: Witkacy, Gombrowicz, Schulz (s.332-345); Dramaturgia Witkacego (373-382).
|
|
|
|
|
- Roman Stanisław Ingarden, Roman Witold Ingarden. Życie filozofa w okresie toruńskim (1921-1926).Projekt graficzny okładki i części ilustracyjnej Sylwia Leonardi i Robert Guzik Toruń 2000. s. 187. Tu: 13. Witkacy i życie kulturalne Torunia, s. 110-122.
- Grzegorz Grochowski, Dziwactwa i dzieła. Inspiracje dandysowskie w twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza, w: Osoba w literaturze i komunikacji literackiej. Praca zbiorowa pod redakcją Edwarda Balcerzana i Włodzimierza Boleckiego. Projekt okładki Jacek Staszewski, Warszawa 2000, Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN. Z Dziejów Form Artystycznych w Literaturze Polskiej, tom LXXXI, s.132-148.
- Grzegorz Grochowski, Tekstowe hybrydy: Literackość i jej pogranicza, Fundacja na rzecz Nauki Polskiej Wrocław 2000. Monografie FNP. Seria Humanistyczna (wydanie II - 2014)
- Rolf Fieguth, Poezja w fazie krytycznej i inne studia z literatury polskiej. Opracowanie graficzne Studio Deseń. Na okładce wykorzystano fragment obrazu Tymona Niesiołowskiego Don Kiszot i Sanczo Pansa, Warszawa 2000, Świat Literacki. Tu: Stanisław Ignacy Witkiewicz: o wzajemnym stosunku teorii i praktyki dramatu, s. 231-245.
|
1999 |
|
|
|
|
|
|
|
- Oksfordzki Słownik Biograficzny. Z angielskiego przełożyli Bożenna Stokłosa, Piotr Kłossowicz. Projekt okładki i stron tytułowych Ewa Łukasik. Hasła wprowadzone dodatkowo w wydaniu polskim: Jan Gondowicz, Warszawa 1999, Bertelsmann Media Sp. z o.o. Tu: Stanisław Ignacy Witkiewicz, s. 464-465.
- Spotkania ze sztuką. Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885 - 1939. Katalog Wystawy Podróżnej, Łaziska Górne 1999. Koncepcja wystawy, wybór prac: Andrzej Mrowiec. Wstęp: Stefania Krzysztofowicz - Kozakowska, Kilka słów o Stanisławie Ignacym Witkiewiczu. Stron 24 (dodał Tomasz Pawlak)
- Marek Jaroszewski, Aufbauen und Zerstören.Die Dramatik Stanisław Ignacy Witkiewicz' (Aus der Sicht eines germanistischen Literaturwissenschaftlers), w: "Konfiguracje / Konfigurationen" 1999, nr 4, Zeszyty naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy, Beiträge zur Linguistik und Methodik / Studia z zakresu lingwistyki, Bydgoszcz 1999, s. 72-80
|
|
|
|
|
- Stefan Morawski, Artysta i światopogląd. Idee estetyczne Stanisława Ignacego Witkiewicza, w: O nowoczesnej myśli estetycznej w Polsce. Pod redakcją naukową Teresy Kostyrko. Projekt okładki Tomasz Ginter, Warszawa 1999. Instytut Kultury, s. 37-60.
- Leszek Szaruga, Historia, państwo, literatura. Polska powieść współczesna jako przestrzeń pytań o sens procesów dziejowych, Szczecin 1999, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 276 s. Tu: "Nienasycenie" [Stanisława Ignacego Witkiewicza]: problem formy polskości (dodał Tomasz Pawlak)
- Jerzy Kandziora, Zyta Szymańska przy współpracy Krystyny Tokarzówny, Bez cenzury 1976-1989. Literatura - ruch wydawniczy - teatr. Bibliografia pod redakcją Jerzego Kandziory. Projekt okładki i stron tytułowych Jacek Staszewski, Warszawa 1999, Instytut Badań Literackich. Tu: 4545-4548 Stanisław Witkiewicz; 4549-4552 Stanisław Ignacy Witkiewicz.
- Józef Starańczak, Witkacy - filozof, w: O literaturze i filozofii. Problemy - twórcy - dzieła. Pod redakcją Witolda i Zygmunta Frydryszaka. Okładkę projektowała Joanna Tumaniec, Olsztyn 1999. Akademia Rolniczo-Techniczna im. M. Oczapowskiego w Olsztynie. Olsztyńska Szkoła Wyższa. Wydawnictwo ART, s. 313-318. Tu: Stanisław I. Witkiewicz, O idealizmie i realizmie. Pojęcia i twierdzenia implikowane przez pojęcie Istnienia i inne prace filozoficzne (fragment rozprawy ogłoszonej drukiem w sześciu odcinkach w czasopiśmie "Gazeta Literacka" z 1932 r. s.76-78: Granice intuicji w prawdziwym znaczeniu tego słowa {VI}).
|
|
|
|
|
- Konstanty Puzyna: Witkacy. Opracowanie i redakcja: Janusz Degler, Warszawa 1999 Recenzja: Jan Zieliński, Alergia na słomę, Rzeczpospolita, nr 271, 20-21 listopada 1999
- Cóż po Witkacym?, "Pogranicza", Szczecin 1999, nr 4 (21). Tu: Marta Skwara, Cóż po Witkacym?; Alain van Crugten, Moje spotkania z W.; Anna Krajewska ***; Andrzej Wirth, ***; Giovanna Tomassucci, ***; Muriel de Dominicis, ***; Giorgio Nocetti, ***; Corrado Ucci, Stanisław Ignacy Witkiewixcz "Nienasycenie"; Karol Lesman, Tłumaczenie "Nienascycenia" i wynikające stąd niebezpieczeństwa; Andriej Bazilewskij, ***; Hendrik Lindepuu, Witkiewicz w Estonii; Natalia Jakubowa, ***; Kevin Anthony Hayes, Moje spotkania z Witkacym; Jarosław Bielski, Wyzwalanie się spod wpływu formy; Marek Jacek Terpiłowski, Wszechświatowe tournee Belzebuba - epizod sztokholmski; Witold Skaruch, ***; Edward J. Czerwiński, ***; Wojciech Sztaba, Odpowiedź na ankietę "Cóż po Witkacym?"; Anna Żakiewicz, ***; Izabela Smoczyńska, Witkacy jako bohater mityczny.
(ze zbioru Janusza Deglera)
- Marta Skwara, Motywy szaleństwa w twórczości Witkacego i Conrada. Studium porównawcze, Wrocław 1999, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s.288. (ze zbioru Janusza Deglera)
- Zdzisław Piasecki, Stanisław Witkiewicz w kręgu ludzi i spraw sobie bliskich. Szkice nie tylko biograficzne. Projekt okładki: Mieczysław Balowski i Zdzisław Piasecki, Opole 1999, Uniwersytet Opolski, s. 437. Tu: VIII. Dzieciństwo i wczesna młodość Stanisława Ignacego Witkiewicza w świetle nieogłoszonych listów jego ojca; IX. Niepublikowane listy Stanisława Witkiewicza do syna.
|
|
|
|
|
- Brigitte Schultze, Perspektywy polonistyczne i komparatystyczne. Pod redakcją Małgorzaty Sugiery. Projekt okładki i stron tytułowych Ewa Gray, Kraków 1999, UNIVERSITAS. Tu: Cham dochodzi do władzy: zmiana paradygmatu w polskiej literaturze XX wieku [m.in. o Gyubalu Wahazarze]; Sprawdzian z tradycji teatru: "Kurka Wodna" Stanisława Ignacego Witkiewicza; Posiadanie i utrata władzy jako kontinuum: temat, motywy i polskie stereotypy w scenicznej paraboli "Gyubal Wahazar (1921) Witkiewicza.
- Jan Błoński, Witkacy i rewolucja, w: Lektury Polonistyczne. Dwudziestolecie międzywojenne. II wojna światowa. Pod redakcją Ryszarda Nycza. Projekt okładki i stron tytułowych Ewa Gray (wykorzystano zdjęcie Witkacego wykonane przez Józefa Głogowskiego, ok. 1930 r.), Kraków 1999, UNIVERSITAS, tom II, s. 52- 72.
- Włodzimierz Bolecki, Polowanie na postmodernistów (w Polsce) i inne szkice. Projekt okładki i stron tytułowych Piotr F. Piwocki, Kraków 1999, Wydawnictwo Literackie. Tu: Nie tylko o Witkacym; Witkacy-Schulz. Schulz-Witkacy (wariacje interpretacyjne); Witkacy-Schulz-Gombrowicz, s. 62-134.
- Janusz Degler, Witkacego perypetie z cenzurą, w: Muzy i Hestia. Studia dedykowane Profesor Ludwice Ślękowej. Pod redakcją Marcina Cieńskiego i Jacka Sokolskiego. Projekt okładki Barbara Kaczmarek, Wrocław 1999, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 237-256. Na okładce Cornelis Cort według miedziorytu Fransa Florisa Memoria (1560).
|
1998 |
|
|
|
|
|
|
|
- Andrzej Turowski, Awangardowe marginesy. Projekt okładki i opracowanie graficzne Marek Szczęsny, Warszawa 1998, Instytut Kultury. Tu: Dadaistyczne konteksty [m.in. o Papierku lakmusowym], s.35-56. Reprodukcja plakatu I Wystawy Formistów Polskich, s. 40.
- Artur Pastuszek, Witkacy: ucieczka od absurdu jako pogoń za nim, w: Absurd w filozofii i literaturze. Studia pod redakcją Ryszarda Różanowskiego. Projekt okładki Barbara Kaczmarek (na okładce: Mauritius C. Escher, Względność, 1953), Wrocław 1998, Acta Universitatis No 2002: Filozofia XXXIII, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 65-73.
- 100 przedstawień teatru lalek. Antologia recenzji. 1945-1996. Pod redakcją Marka Waszkiela i Lucyny Kozień. Projekt okładki Andrzej Łabiniec, Łódź 1998. Tu: Marek Jodłowski, Karaluchy [recenzja : S. I. Witkiewicz, Karaluchy., reż. Zbigniew Mich, scenografia Joanna Braun, muzyka Wojciech Głuch, Teatr Lalki i Aktora im. A. Smolki w Opolu, premiera 1 VI 1980], s. 176-178. Dokładny opis spektaklu.
- Muzeum Okręgowe w Rzeszowie. Malarstwo polskie. Katalog zbiorów, oprac. T. Szetela-Zauchowa, Rzeszów 1998. Tu: 8 portretów Witkacego, s. 168-173 (dodał Tomasz Pawlak)
|
|
|
|
|
- Wiesław Rzońca, Witkacy - Norwid. Projekt komparatystyki dekonstrukcjonistycznej. Okładkę projektował Jarosław F. Zuzga, Warszawa 1998, Wydawnictwo Naukowe Semper, s.238.
- Leszek Gawor, Katastrofizm konsekwentny. O poglądach Mariana Zdziechowskiego i Stanisława Ignacego Witkiewicza. Projekt okładki i stron tytułowych Paweł Sarliński, Lublin 1998, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 117.
- Krzysztof Kościuszko, Stanisława Ignacego Witkiewicza spór o naukowa metafizykę. Projekt okładki Barbara Lis-Romańczukowa, Olsztyn 1998, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, s.203.
- Joanna Siedlecka, Mahatma Witkac. Opracowanie graficzne Jacek Tofil, Warszawa 1998, Wydawnictwo ALFA. Wydanie II poprawione i uzupełnione, s. 234.
- Artur Pastuszek, Witkacy: ucieczka od absurdu jako pogoń za nim,: Absurd w filozofii i literaturze. Studia pod redakcją Ryszarda Różanowskiego. Projekt okładki Barbara Kaczmarek (na okładce: Mauritius C. Escher, Względność, 1953), Wrocław 1998, Acta Universitatis No 2002: Filozofia XXXIII, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 65-73.
|
|
|
|
|
- Janusz Degler, "Ostatni podryg" cenzury w PRL-u. O niedoszłej prapremierze "Nienasycenia" Witkacego, w: Pośród spraw publicznych i teatralnych. Marcie Fik przyjaciele - koledzy - uczniowie. Redakcja tomu Maria Napiontkowa, Joanna Krakowska-Narożniak, Warszawa 1998, Oficyna Wydawnicza Errata. Okładka i opracowanie graficzne Zdzisław Wiatr, s. 241-258.
- Tomasz Bocheński, Witkacego parodia piekła, w: Diabeł w literaturze polskiej. Redaktor tomu Tadeusz Błażejewski,. Okładkę projektowała Barbara Grzejszczak, Łódź 1998, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s.157-167.
- Isabelle Bricard, Leksykon śmierci wielkich ludzi. Z francuskiego przełożyli Anita i Krzysztof Staroniowie. Edycja polska uzupełniona przez Ludwika Stommę. Okładkę i strony tytułowe projektował Jerzy Rozwadowski, Warszawa 1998, Wydawnictwo "Książka i Wiedza". Tu: (L.S.), Witkiewicz Stanisław Ignacy "Witkacy" (s. 447-448).
- Alina Kowalczykowa, Literatura 1918 - 1939. Podręcznik dla szkół ponadpodstawowych. Projekt okładki i strony tytułowej Elżbieta Szymanel-Krawczyńska (wykorzystano Kompozycję fantastyczną z 1923 r.), Warszawa 1998. Wydawnictwo Piotra Marciszuka STENTOR. Wydanie drugie. Tu: Rozdział IV: "Metafizyczne niepokoje - Witkacy", s. 53-63. Na końcu Antologia, a w niej teksty do każdego rozdziału. W wypadku rozdziału o Witkacym są to: Roman Jasiński, Witkacy [fragment wspomnień], Stanisław Ignacy Witkiewicz, Pożegnanie jesieni [zakończenie}, s. 171-176. Zob. strona 63: Tematy do interpretacji i pytania. I tu zadanie: "Obejrzyj album malarstwa Witkacego. Uruchom własną wyobraźnię, na podstawie znanych ci obrazów i utworów literackich opisz syntetycznie kobietę (wygląd, światopogląd, emocje) z dzieł Witkacego".
|
1997 |
|
|
|
|
|
|
|
- Jan Błoński, Od Stasia do Witkacego, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1997
- Sławomir Mazurek, Wątki katastroficzne w myśli rosyjskiej i polskiej 1917-1950, Wrocław 1997, Wydawnictwo Leopoldinum Fundacji dla Uniwersytetu Wroclawskiego. Monografie Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, s. 220.
- Jan Błoński, Stanisław Ignacy Witkiewicz jako dramaturg, w: Lektury polonistyczne. Dwudziestolecie międzywojenne. II wojna światowa. Tom pierwszy pod redakcją Ryszarda Nycza i Jerzego Jarzębskiego. Projekt okładki i stron tytułowych Jacek Szczerbiński, Kraków 1997, UNIVERSITAS, s. 197-212. Na okładce: Mieczysław Szczuka, Studium plakatów (1925), Muzeum Sztuki w Łodzi.
|
1996 |
|
|
|
|
|
|
|
- Teresa Nowacka, Streszczenia, problematyka, lektury szkoły średniej. Dwudziestolecie międzywojenne. Projekt okładki Eleonora Michalak Szymańska, Warszawa 1996, Wydawnictwo Pomocy Szkolnych "Verbum". Wydanie II poprawione. Tu; Stanisław Ignacy Witkiewicz, Szewcy (Treść dramatu. Problematyka), W małym dworku (Treść dramatu. Problematyka), s. 116-139.
- Aleksander Fiut, "Formy, które mogą ugryźć", "Kresy" 1996, nr 26 2/1996, s. 33-44 (O Witkacym i Gombrowiczu) (dodał Tomasz Pawlak)
|
|
|
|
|
- Czesław Miłosz, Granice sztuki (Stanisław Ignacy Witkiewicz z perspektywy wojennych przemian), [w:] tenże, Legendy nowoczesności. Wstęp Jan Błoński, Kraków 1996, s. 118-157, Wydawnictwo Literackie.
- Encyklopedia kultury polskiej XX wieku.Komitet Redakcyjny: Janusz Degler, Alicja Helman, Antonina Kłoskowska, Sław Krzemień-Ojak (red. naczelny), Andrzej Siciński, Jan Szczepański, Janusz Żarnowski. Od awangardy do postmodernizmupod redakcją Grzegorza Dziamskiego. Projekt okładki Mirosław Makowski, Jacek Marzan, Warszawa 1996, Instytut Kultury. Tu: Małgorzata Leyko, Awangarda teatralna(tu: Teatr Witkacego, s. 82-84); Teresa Kostyrko, Formizm, s. 203-220.
- Od Absolutu do Żeromszczyzny. Encyklopedyczny przewodnik po świecie idei. Opracowali Stefan Bednarek, Jerzy Jastrzębski. Opracowanie typograficzne Cezary Jankowski, Wrocław 1996, Wydawnictwo ASTRUM. Tu: Czysta Forma (s. 62-63); Formizm(s. 118-119); Katastrofizm (s. 162-163).
- Janusz Degler, Witkacy i kino, "Dialog"1996, nr 3, s. 131-138; przedruk w: Witkacego portret wielokrotny. Szkice i materiały do biografii (1918-1939), PIW, Warszawa 2013.
|
|
|
|
|
- Witkacy. Życie i twórczość. Materiały sesji poświęconej Stanisławowi Ignacemu Witkiewiczowi z okazji 55. rocznicy śmierci, (Muzeum Pomorza Srodkowego Słupsk, 16-18 września 1994), pod redakcją Janusza Deglera, Wrocław 1996
- Brigitte Schultze, Cham dochodzi do władzy: zmiana paradygmatu w polskiej literaturze XX wieku, w: Literatura i władza. Redakcja: Bożena Wojnowska. Projekt okładki i stron tytułowych: Jacek Staszewski, Warszawa 1996, Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, s.91-113 [Gyubal Wahazar].
- Anna Krajewska, Dramat i teatr absurdu w Polsce. Okładkę projektowała Ewa Wąsowska, Poznań 1996, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Tu: Witkacego "złudny obrazek świata" (s. 145-157).
- Czesław Miłosz, Historia literatury polskiej do roku 1939. Przełożyła Maria Tarnowska. Opracowanie graficzne Romuald Dziurosz, Kraków 1996, Wydawnictwo ZNAK. Tu: T e a t r: Stanisław Ignacy Witkiewicz (s. 474-480).
|
1995 |
|
|
|
|
|
|
|
- Małgorzata Sugiera, Witkacy i Artaud: dwa modele teatru XX wieku, W kręgu zagadnień awangardy, tom V, Red. Grzegorz Gazda, Małgorzata Leyko, (Acta Universitatis Lodziensis), Łódź 1995 (dodał Tomasz Pawlak)
- Tadeusz Z. Bednarski, Niedawne i najnowsze spotkania w Szczawnicy, tu: Gdy Witkacy uciekał z Zakopanego, Kraków 1995, s. 36–42. Pprzedruk (?) w: tegoż, Spotkania w dawnej i niedawnej Szczawnicy, Astraia, Kraków 2012 (dodał Przemysław Pawlak) (dodatek do Bibliografii SIW).
O spotkaniach Witkacego z Julianem Kleinerem zob. też stronę willi "Marta" w Szczawnicy (dodał Tomasz Pawlak)
- Witold Gombrowicz, Witkacy, „Zeszyty Literackie” 1995, nr 49, s. 30-33 (przekład wstępu do niemieckiego wydania Nienasycenia).
|
|
|
|
|
- Stefania Zahorska, Szkice o literaturze i sztuce. Opracował Paweł Kądziela, Warszawa 1995. Seria: Utwory nieznane. Tu: S. Zahorska, Stanisław Ignacy Witkiewicz, s. 40-54, przedruk z: Adam Ordęga (właśc. Jan Hulewicz), Tymon Terlecki (red.), Straty kultury polskiej 1939-1944, T. I, Glasgow 1945. (dodał Tomasz Pawlak)
- Teresa Kostyrko, Leona Chwistka filozofia sztuki, Warszawa 1995, Instytut Kultury. Tu o sporach z S.I. Witkiewiczem (dodał Przemysław Pawlak)
- Tore Zetterholm, Ilustrowany przewodnik. Literatura świata od Gilgamesza do Boba Dylana. Tłumaczenie z języka angielskiego Joanna Krauze-Karpińska. Konsultacja naukowa i uzupełnienia polskie Adam Karpiński. Projekt okładki Marek Zadworny, Warszawa 1995, Warszawski Dom Wydawniczy. Tu: Witkacy, s. 286.
Wydanie szwedzkie:
Tore Zetterholm, Levande litteratur: från Gilgamesj till Bob Dylan, Bra Böcker, 1981; angielskie: An illustrated companion to world literature (edited and adapted by Peter Quennell from the original by Tore Zetterholm, 1986)
- "Dialog" 1995, nr 10. Tu: Włodzimierz Bolecki, Witkacy, Schulz, Gombrowicz, s.88-99.
|
|
|
|
|
- Lech Sokół, Witkacy i Strindberg: dalecy i bliscy, Wydawnictwo "Wiedza o Kulturze", Wrocław 1995
- Irena Jakimowicz, System i wyobraźnia. Wokół malarstwa Witkacego, Wydawnictwo "Wiedza o Kulturze", Wrocław 1995.
Zob. teksty w bibliotece cyfrowej Uniwersytetu Heidelberg
- Maciej Soin, Filozofia Stanisława Ignacego Witkiewicza, Wrocław 1995, Wydawnictwo Leopoldinum Fundacji dla Uniwersytetu Wrocławskiego. Monografie Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, s.188.
- Przeciw konwencjom. Antologia tekstów o teatrze polskim i obcym od Antoine'a po czasy współczesne (1887-1990). Wybór tekstów, redakcja i komentarze Marta Fik. Posłowie do drugiego wydania Tomasz Kubikowski, Warszawa 1995, Wydawnictwo KRĄG. Wydanie drugie poprawione, s.389. Tu: Stanisław Ignacy Witkiewicz, Bliższe określenie sztuki teatralnej w Czystej Formie; Janusz Degler, Witkacego teoria teatru; Konstanty Puzyna, Na przełęczach bezsensu ; Jan Kott, Witkiewicz albo realizm nieoczekiwany.
|
|
|
|
|
- Kołakowski i inni. Praca zbiorowa pod redakcją Jana Skoczyńskiego. Projekt okładki - Marek Pawłowski (na podstawie zdjęcia Leszka Kołakowskiego autorstwa Katarzyny Morstin), Kraków 1995, Księgarnia Akademicka, s.194. Tu: Sławomir Mazurek, Przeżycie metafizyczne w filozofii Witkacego; Maciej Soin, Historiozofia Stanisława Ignacego Witkiewicza.
- Stawisko. Almanach Iwaszkiewiczowski. Tom II. Pod redakcją Aliny Brodzkiej, Małgorzaty Bojanowskiej, Zbigniewa Jarosińskiego, Oskara Koszutskiego. Muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku, Podkowa Leśna 1995. Projekt okładki: Hanka Milanowicz. Tu: A. Żakiewicz, Stawiskowe Witkace, s. 177-184, M. Bojanowska, "Elsynor" - Towarzystwo pracy nad nową formą teatralną. (Dokumenty z Archiwum Stawiska), s. 185-199.
- Józef Tarnowski, Wartości filozoficzne powieści "Jedyne wyjście" Witkacego, w: Aksjologiczne Spektrum Sztuki 1. Redakcja: Piotr Kawiecki, Józef Tarnowski. Projekt okładki Leszek Król, Gdańsk 1995, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s.92-106
- Jacek Popiel, Dramat a teatr polski dwudziestolecia międzywojennego. Projekt okładki i stron tytułowych Jacek Szczerbiński, Kraków 1995, UNIVERSITAS. Tu: Witkacy a antyiluzjonizm w teatrze (s. 125-132).
|
1994 |
|
|
|
|
|
|
|
- Ściągi dla licealistów z literatury. Zeszyt 5: Literatura międzywojenna (1918-1939). Literatura współczesna. Opracowanie redakcyjne Wiesława Rusin, Redaktor techniczny Jan Domaradzki, Warszawa 1994, PHU"DIP". Tu w rozdziale :Tendencje realistyczne i "czysta forma" w dramacie okresu międzywojennego wyjaśnienie pojęcia Czystej Formy oraz omówienie Szewców i W małym dworku (s. 34-38).
- Barbara Sienkiewicz, "To jest wina państwa"... (Kaden-Bandrowski, Dołęga-Mostowicz, Wittlin, Witkacy, ...), w: Literatura o państwie, Poznań 1994, Poznańskie Studia Polonistyczne, Seria Literacka I (XXI) (dodał Tomasz Pawlak)
- Tomasz Ławecki, Szlakami sławnych Polaków. Różnorodne oblicza wielkości. Projekt okładki Leszek Rudnicki. Warszawa 1994, Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna "Adam". Tu: Zakopiański demon intelektu, s. 73-81 Bibliografia nie notuje (dodała K.Damar)
- Marcin Baczyński, Michał Cichy, Zęby szczerzy w uśmiechu. Sabat witkacologów w Słupsku, 16-18 września, Gazeta Wyborcza 1994, nr 219 z 20.9. (dodała K.Damar)
|
|
|
|
|
- Sztuka a erotyka. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Łódź, listopad 1994, Warszawa 1995. Redaktor Teresa Hrankowska, okładkę i strony tytułowe projektowała Liliana Szadujkis, na okładce reprodukcja obrazu Adama Marczukiewicza Jednorożec, fot. Maciej Bronarski. Tu: Anna Żakiewicz, Miłość ziemska i duchowa na dwóch planach. O wątkach erotycznych w malarskiej i literackiej twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza, s. 301-316. Bibliografia nie notuje (dodał Tomasz Pawlak)
- Słownik polskich krytyków teatralnych. Redakcja naukowa Eleonora Udalska. Opracowanie graficzne Joanna Udalska, Warszawa 1994, tom 1, Fundacja Astronomii Polskiej. Tu: Ewa Wąchocka, Stanisław Ignacy Witkiewicz (ze zbioru Janusza Deglera)
- Janusz Degler, W laboratorium Czystej Formy, czyli o nie dostrzeżonych źródłach "W małym dworku", s. 97-110 Bibliografia nie notuje; Maria i Marek Skwarowie, Rodowód demonicznej kobiety, s. 111-123, "Dialog" 1994, nr 12.
- Piotr Rudzki, Motyw "z chłopa król" w "Janie Macieju Karolu Wścieklicy" Stanisława Ignacego Witkiewicza i w "Ślubie" Gombrowicza, w: Prace Literackie t. XXXIII (33), Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1994 (dodał Tomasz Pawlak)
|
|
|
|
|
- Lesław Eustachiewicz, "Szewcy" Stanisława Ignacego Witkiewicza, Warszawa 1994, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Biblioteka Analiz Literackich 77, s. 143.
- Tomasz Bocheński, Powieści Witkacego. Sztuka i mistyfikacja. Okładkę projektowała Barbara Grzejszczak, Łódź 1994, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s.196.
- Janusz Degler, Debora Vogel i Witkacy; Debora Vogel, Pozycja Stanisława Ignacego Witkiewicza we współczesnej kulturze polskiej. Podał do druku Janusz Degler; Anna Żakiewicz, A Witkacy wciąż maluje, "Ogród. Kwartalnik", Warszawa 1994, nr 1 (17), s.208- 141.
- Michał Głowiński, Mity przebrane. Dionizos - Narcyz - Prometeusz - Marchołt - Labirynt. Projekt okładki Andrzej Darowski, Kraków 1994, Wydawnictwo Literackie. Tu: Ryszard III i Prometeusz ( O "Nowym Wyzwoleniu" S. I. Witkiewicza), s. 217-230.
|
1993 |
|
|
|
|
|
|
|
- Piotr Kuncewicz, Literatura polska od 1918. Tom I: Agonia i nadzieja. Projekt okładki i strony tytułowej Jerzy Treutler. Na okładce wykorzystano grafikę Zbigniewa Pronaszki. Polska Oficyna Wydawnicza "BGW", Warszawa 1993. Tu: "Eksperymenty" : Roman Jaworski, Stanisław Ignacy Witkiewicz, s.145- 156; "Podwójny szczyt": Jerzy Szaniawski, Stanisław Ignacy Witkiewicz, s. 315-328.
|
|
|
|
|
- Marian Rawiński, Dramaturgia polska 1918-1939. Okładkę projektowała Maria Łuszczyńska, Warszawa 1993, Wydawnictwo Naukowe PWN. Tu: Rozdział II: O nową formułę dramatu: Stanisław Ignacy Witkiewicz. 1. Metafizyczny teatr "Czystej Formy", 2. Apokalipsa i groteska (nad "Szewcami" S. I. Witkiewicza), s. 220-272.
- Stanisław Rzęsikowski, Czy wszystko jest błazeństwem? Szkice o współczesnej dramaturgii. Projekt okładki Katarzyna Pacanowska, Łódź 1993, Wydawnictwo JUKA. Tu: Permanentna dekadencja, czyli dramaturgia Witkacego ("W małym dworku", "Szewcy") (s. 11-33).
- Irena Jakimowicz, "The Falsehood of Woman" or the duality of existence in Witkacy, Bulletin du Musée National de Varsovie, 34/1993, s. 10-24 (link dodał Tomasz Pawlak)
- Przed wielkim jutrem. Sztuka 1905-1918. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Warszawa, październik 1990, Warszawa 1993. Redaktor Teresa Hrankowska, okładkę i obwolutę projektował Henryk Białoskórski, na obwolucie reprodukcja obrazu Wojciecha Weissa Renia szyjąca przy oknie w Kalwarii, fot. Grzegorz Zygier. Tu: Anna Żakiewicz, "Cierpienia ich muszą być brzydkie i dziwaczne". O związkach młodzieńczej twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza z prozą Romana Jaworskiego, s. 285-300. (dodał Tomasz Pawlak)
|
1992 |
|
|
|
|
|
|
|
- Jerzy Jarzębski, W Polsce czyli wszędzie. Szkice o polskiej prozie współczesnej. Okładkę i strony tytułowe projektował Jan Bokiewicz, Warszawa 1992. Wydawnictwo PEN. Tu: Między awangardą a modernizmem: Witkacy, Schulz, Gombrowicz, s. 7-36
|
|
|
|
|
- Pietro Marchesani, Witkacy, mit "żółtego niebezpieczeństwa", "Dekada Literacka 1992, nr 22, s. 1 i 4. Tamże: Karol Lesman, Moje fascynacje Witkacym, s. 9. (dodał Tomasz Pawlak)
- Słownik literatury polskiej XX wieku. Zespół redakcyjny: Alina Brodzka, Mirosława Puchalska, Małgorzata Semczuk, Anna Sobolewska, Ewa Szary-Matywiecka. Okładkę i obwolutę projektował Stanisław Kortyka, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992. Zakład Narodowy im. Ossolińskich + Wydawnictwo. Tu m.in.: Józef Kelera, Dramat, s. 185-205; Marta Fik, Dramat a teatr, s. 205-213; Włodzimierz Bolecki, Groteska, groteskowość, s. 345-361; Józef Kelera, Groteski dramaturgia, s. 360-366. Andrzej Werner, Katastrofizm, s. 445-453.
- Małgorzata Komorowska, Szymanowski w teatrze. Okładkę i strony tytułowe projektowała Teresa Kawińska (wykorzystano szkic projektu scenograficznego Andrzeja Majewskiego do Harnasiów z 1982 r.), Warszawa 1992, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Tu: w rozdziale II "Album towarzyski" o przyjaźni z Witkacym ("nikt nie był Szymanowskiemu tak bliski jak Witkiewicz"), o postaciach muzyków w twórczości Witkacego i Sonacie Belzebuba, której bohaterowie wzorowani są na członkach rodziny Szymanowskiego a opis piekła przypomina kabaret urządzony w suterenach dworu sąsiadującego z Tymoszówką, s. 46-57.
- Stanisław Jaworski, Awangarda. Obwolutę i okładkę projektował Andrzej Antoni Kowalewski. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992. Biblioteka "Polonistyki" pod redakcją Bolesława Farona. Tu: Formizm (plakat I-szej Wystawy Formistów zaprojektowany przez S.I.Witkiewicza); Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885-1939), s. 76-86; Adam Zagajewski, Budowniczy Peiper [porównanie katastrofizmu Witkacego z programem Peipera], s. 294-297.
|
|
|
|
|
- "NaGłos", Kraków 1992, nr 8 (33). Tu: Jan Błoński, Hierarchia doznań metafizycznych; Aleksander Wat, Z listu do Witkacego; Anna Micińska, Dichtung und Wahrheit. Historia ostatniego autoportretu Witkacego; Anna Żakiewicz, Wszyscy znajomi; Anna Micińska, Autoportret "Alcoforado". O korespondencji St. I. Witkiewicza; Stanisław Ignacy Witkiewicz, Z listów do żony; Lech Sokół, Ni homme, ni femme - ni pies, ni wydra...Hermafrodyta w twórczości Witkacego.
- Barbara Sienkiewicz, Literackie "teorie widzenia" w prozie dwudziestolecia międzywojennego. Okładkę projektował Jacek Gulczyński, Poznań 1992, Wydawnictwo OBSERWATOR, s.205. Tu: Między pojęciem a "naocznością" ("Pożegnanie jesieni" Stanisława Ignacego Witkiewicza).
- Ewa Wąchocka, Między sztuka a filozofią. O teorii krytyki artystycznej Stanisława Ignacego Witkiewicza. Element graficzny na okładkę Barbara Hakert, Katowice 1992, Uniwersytet Śląski, s.112.
- Witkacy w teatrze końca wieku - Witkacy in the Theatre at the End of the Century. Materiały z Sesji Witkacowskiej, Kraków-Ochodza, 3-5 października 1991. Pod redakcją Edwarda Chudzińskiego. Opracowanie graficzne Anna Gałuszka, Kraków 1992, Teatr STU. Ośrodek Poszukiwań Teatralnych w Ochodzy, s.64. Tu: Edward Chudziński, Wstęp; Janusz Degler, Co było i co będzie z Witkacym?; Andrzej Hausbrandt, Na przełęczach piur-sensu, czyli metafizyka trzeciego millenium; Tadeusz Nyczek, Woody Allen, syn Witkacego; Andriej Bazilewskij, Dygresja o "Gyubalu Wahazarze"; Dyskusja: Adam Komorowski, Tadeusz Nyczek, Janusz Degler, Borys Łucenko, Ewa Łubieniewska, Edward Chudziński; Andrzej Hausbrandt, Puzzle albo (Witkacy). Przekład tekstów na język angielski: Bill Brand i Katarzyna Mroczkowska-Brand.
|
|
|
|
|
- Joanna Siedlecka, Mahatma Witkac. Rysunek na okładce Grzegorz Szumowski, Warszawa 1992, Wydawnictwo SŁOW0. Seria wydawnicza: Wybrańcy bogów, s. 346.
- Zwierciadła Północy II. Związki i paralele literatur polskiej i skandynawskiej. Pod redakcją Ryszarda Górskiego, Nilsa Ake Nilssona, Louise Vinge i Aliny Witkowskiej, Warszawa 1992, Instytut Badań Literackich PAN. Tu: Maria Janion, Trzy dramaty o rewolucji (Krasiński, Witkiewicz, Gombrowicz).
- Dramat i teatr dwudziestolecia międzywojennego. Redaktor naukowy Jacek Popiel. Projekt okładki Lesław Florek, Wrocław 1992. Wiedza o kulturze. Seria: Dramat w teatrze. Teatr w dramacie. Studia - Rozprawy - Artykuły pod redakcją Jana Błońskiego, Janusza Deglera, Jacka Popiela, Dobrochny Ratajczak, s. 327. Tu: Jan Błoński, Anatomia dziwności (O dramaturgii Witkacego).
- The Witkacy Newsletter, Biuletyn Fundacji im. Stanisława Ignacego Witkiewicza, Warszawa, czwerwic 1992, R.1, nr 1 (ukazał się tylko jeden numer)
|
1991 |
|
|
|
|
|
|
|
- Stanisław Borzym, Filozofia polska 1900-1950. Okładkę projektował Edward Kostka, Wrocław-Warszawa-Kraków 1991, Zakład Narodowy im. Ossolińskich - Wydawnictwo. Tu: Monadyzm biologiczny,s. 116-118; "Przeżycie metafizyczne a postępujące uspołecznienie, s. 166-167; Zmierzch kultury duchowej i "kompleks polski" , s. 175-176 [Niemyte dusze]; Stanisław Ignacy Witkiewicz, s. 261 [biogram].
- Artur Sandauer, Trójca nowoczesnych. Tu: rozdział IV Witkacy i ciąg dalszy: Witkacy i koniec sztuki, Kraków 1991, Miniatura. Bibliografia nie notuje.
Pierwodruk w "Dialogu" 1981, nr 3.
Przedruk w tomie 1 Pism zebranych Sandauera (Czytelnik, Warszawa 1985), pt. Stanisław Ignacy Witkiewicz i ciąg dalszy. Sztuka po końcu sztuki, a po śmierci Sandauera Trójca nowoczesnych, z tytułem: Witkacy i ciąg dalszy. Witkacy i koniec sztuki (chodziło oczywista o Schulza, Gombrowicza, Witkacego). Cytaty z tekstu. (dodał Tomasz Pawlak)
|
|
|
|
|
- Stanisław Ignacy Witkiewicz "Szewcy". Opracował Marek Pieczara, Warszawa 1991, Dom Wydawniczy "Jota". Seria: Przewodnik po lekturach pod redakcją Piotra Kuncewicza 45, s.40.
- Zwierciadła Północy. Związki i paralele literatur polskiej i skandynawskiej. Pod redakcją Marii Janion, Nilsa Ake Nilssona i Anny Sobolewskiej, Warszawa 1991, Instytut Badań Literackich. Tu: Lech Sokół, Postacie hermafrodytyczne i androginiczne u Strindberga i Witkacego.
- Radosław Okulicz-Kozaryn, Dziwna przyjaźń. O Romanie Jaworskim, Stanisławie Ignacym Witkiewiczu i dandysowskim ich pokrewieństwie, w: Fakty i interpretacje. Szkice z historii i kultury polskiej. Pod redakcją Tomasza Lewandowskiego. Projekt okładki Celina Staniszewska, Warszawa 1991, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s.326-344.
- Jan Kott, Pisma wybrane, tom 2: Teatr czytany. Wybór i układ: Tadeusz Nyczek. Okładkę i strony tytułowe projektował Dariusz Piaskowski. Indeks i korekta: Jan Gondowicz, Warszawa 1991, Wydawnictwo KRĄG. Tu: Witkiewicz, albo Realizm nieoczekiwany (272-288).
|
|
|
|
|
- Irena Jakimowicz, La peinture dans le miroir du roman, Bulletin du Musée National de Varsovie, 32/1991, s. 3-10 (link dodał Tomasz Pawlak)
- Tradycje modernistyczne w literaturze polskiej okresu międzywojennego. Pod redakcją Eugenii Łoch. Opracowanie redakcyjne: Halina Kosienkowska, Lublin 1991. Tu: Henryk Koput, Przybyszewskiego i Witkiewicza walka o "nową" sztukę, s. 157-185. (dodał Tomasz Pawlak)
- Lech Sokół, Dialektyka płci: Swedenborg, Balzac, Strindberg i Witkiewicz [w:] Z. Benedyktowicz, D. Palczewska, T. Rutkowska [red.], Sztuka na wysokości oczu: film i antropologia, Warszawa 1991 (dodał Przemysław Pawlak)
- Jerzy Malinowski, Sztuka i nowa wspólnota : Zrzeszenie Artystów "Bunt" 1917-1922, Wrocław 1991, Kujawsko-Pomorska Biblioteka Cyfrowa (dodał Przemysław Pawlak)
|
1990 |
|
|
|
|
|
|
|
- Michał Głowiński, Mity przebrane, Kraków 1990, Tu: Ryszard III i Prometeusz ( O "Nowym Wyzwoleniu" S. I. Witkiewicza), s. 217-230 (wydanie II 1994) (dodał Tomasz Pawlak)
- Stanisław Jaworski, Słownik szkolny. Terminy literackie,, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne,Warszawa 1990, tu: "czysta forma" (sic), s. 30. Opracowanie graficzne Tadeusz Pietrzyk. SIW wymieniony jest także w haśle: "dwudziestolecie" oraz "formizm". (dodał Tomasz Pawlak)
|
|
|
|
|
- Anna Micińska, Witkacy. Życie i twórczość, 1990
- Irena Jakimowicz, O wielorakiej funkcji portretu. Kilka uwag w związku z Firmą Portretową "S.I.Witkiewicz", w: Portret. Funkcja - Forma - Symbol. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Toruń, grudzień 1986. Redaktor Anna Marczak-Krupa. Okładkę i obwolutę projektował Henryk Białoskórski, Warszawa 1990, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 49-66.
- Pokłosie zeszytu Witkacowskiego ("Pamiętnik Teatralny" 1985, z. 1-4). Opracował Janusz Degler, "Pamiętnik Teatralny" 1990, z.1-2. Tu m.in.:Anna Micińska, Kiedy urodził się Witkacy?; Radosław Okulicz-Kozaryn, Dwa nieznane listy Stanisława Ignacego Witkiewicza do Romana Jaworskiego; Waldemar Zabielski, Udział Witkacego w obaleniu caratu; Janusz Degler, Obrazy Witkacego na wystawie w Piotrogodzie; Zygmunt Hübner, Kazimierz Rosadziński, Dwugłos o prapremierze "Szewców", s.171-222.
- Jan Błoński, "Kurka Wodna", czyli kuchnia Czystej Formy, w: W kręgu Oświecenia i teatru. Prace ofiarowane Profesorowi Mieczysławowi Klimowiczowi. Pod redakcją Andrzeja Cieńskiego. Okładkę projektował Andrzej Mitura, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1990, Zakład Narodowy imienia Ossolińskich - Wydawnictwo, s. 273 -292.
|
|
|
|
|
- Jerzy Kwiatkowski, Literatura Dwudziestolecia. Okładkę i karty tytułowe projektował Marek Zalejski, Warszawa 1990, Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Dzieje Literatury Polskiej. Synteza uniwersytecka pod redakcją Jerzego Ziomka. Tu: P r o z a - VII. Kontynuacja fantastyki historiozoficznej. Powieści Witkacego (231-236); XVIII. Wielcy nowatorzy: Witkacy, Gombrowicz, Schulz (s.276-187); D r a m a t: III. Dramaturgia Witkacego (313- 319).
- Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885-1939. Katalog dzieł malarskich. Opracowała Irena Jakimowicz przy współpracy Anny Żakiewicz. Scenariusz wystawy Irena Jakimowicz. Tłumaczenie angielskie: Joanna Holzman. Opracowanie graficzne, redakcja techniczna oraz nadzór autorski Jan Heydrich, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1990. Wystawa trwala od grudnia 1989 do lutego 1990.
- Daniel C. Gerould, Witkacy jako postmodernista, s. 60-63; Tomasz Kubikowski, Z Witkacego w inny świat, s. 64- 67 [o licznych odwołaniach do Matki Witkacego w sztuce Pępowina Krystyny Kofty, drukowanej w tym numerze "Dialogu"), "Dialog" 1990, nr 3.
- Małgorzata Szpakowska, Zakopane, Witkacy, postmodernizm, "Dialog" 1990, nr 1, s.155-156 [Zakopiańskie Prezentacje Artystyczne, 16-12 IX 1990].
|
|
|
|
|
2024 • 2023 • 2022 • 2021 • 2020 • 2019 • 2018 • 2017 • 2016 • 2015 • 2014 • 2013 • 2012 • 2011 • 2010 • 2009 • 2008 • 2007 • 2006 • 2005 • 2004 • 2003 • 2002 • 2001 • 2000 • 1999 • 1998 • 1997 • 1996 • 1995 • 1994 • 1993 • 1992 • 1991 • 1990 • 1989 • 1988 • 1987 • 1986 • 1985 • 1984 • 1983 • 1982 • 1981 • 1980 • 1979 • 1978 • 1977 • 1976 • 1975 • 1974 • 1973 • 1972 • 1971 • 1970 • 1969 • 1967 • 1966 • 1965 • 1964 • 1960 • 1959 • 1957 • 1956 • 1955 • 1951 • 1950 • 1949 • 1948 • 1947 • 1946 • 1945 • 1939 • 1936 • 1935 • 1934 • 1933 • 1932 • 1931 • 1930 • 1929 • 1928 • 1927 • 1926 • 1925 • 1924 • 1922 |