Wojciech Sztaba Obraz za rozbitą szybą
Motyw rozbitego szkła, często występujący w dawnych martwych naturach jako symbol zniszczonej całości, przemijalności życia, znak vanitas, Nicości, pojawia się i w sztuce Witkacego w formie szczególnie rozpowszechnionego w XVIII wieku trompe-l’oeil przedstawiającego zaramowany obraz, najczęściej grafikę, pod pękniętą szybą1. Złudzenie wzmacnia rzeczywista rama, w którą oprawiona jest nieprawdziwa, bo namalowana olejnymi farbami grafika znajdująca się pod również namalowaną, rozbitą szybą. Ten temat iluzjonistycznego malarstwa pojawił się w związku z nową technologią produkcji płyt szklanych, nadających się do ramowania wrażliwych na uszkodzenie prac na papierze: grafik, rysunków i pasteli. Szczególnie francuscy artyści przyczynili się do rozpowszechnienia tego motywu, wśród nich najbardziej znanym był Louis-Leopold Boilly (1761–1845) malarz i rysownik, wzięty portrecista, karykaturzysta, twórca scenek rodzajowych oraz obrazów trompe l’oeil2. Portrecistą (m. in. rodziny królewskiej) był także działający później w Anglii François-Xavier Vispré (1730-przed 1800), autor podręcznika malarstwa Jak zostać malarzem w trzy godziny (Le Moyen de devenir peintre en trois heures, 1756)3.
1 Niniejszy tekst uzupełnia mój wcześniejszy: Wojciech Sztaba, Tło zmieszane z niczego. Problem nihilizmu u Witkacego, "Przestrzenie Teorii", Poznań 2014, nr 21, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, s. 293-294
2 Zob. dostępne w internecie: Louis-Leopold Boilly, Zbiór rysunków z autoportretem, ok 1800; Portret mężczyzny, 1795
3 W zbiorach Museum Schloss Wilhelmshöhe w Kassel znajduje się jego obraz naśladujący mezzotintę Philipa Merciera Le Concert pod rozbitą szybą (c. 1770/1780). Inne dostępne w internecie obrazy malarzy zajmujących się motywem obrazu z rozbitą szybą to m.in. Étienne Moulinneuf, (1720-1789, działał w Marsylii, także zajmował się pisaniem o sztuce – malarstwie ), Powrót z targu, wg Chardina, ok 1770, Los Angeles County Museum on Fire; Laurent Dabos (1761 - 1835) Portret kobiety, Traite Definitif de Paix, Paris, Musée Marmottan; Jean Valette-Falgores Penot (1710–1777), Zaramowany pejzaż pod rozbitą szybą, Ukrzyżowanie.
4 Stefan Okołowicz, Metafizyczna dziwność istnienia w fotografiach Stanisława Ignacego Witkiewicza, Rocznik Historii Sztuki, t. XXXI, Warszawa 2006, s. 166
5 Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885-1939. Katalog dzieł malarskich. Opracowała Irena Jakimowicz przy współpracy Anny Żakiewicz, Warszawa 1990. Tu: Furia adormentata, 1913, nr I 191; portret Tomasza Domaniewskiego, 1924,I 529; portret Edmunda Strążyskiego, 28.5.1928, I 787; portret Zofii Szumanowej, 10.9.1929, I 1042; portret Heleny Białynickiej-Biruli, 12.10.1929, I 1066; portret Heleny Judt i Michała Choromańskiego, 1930, I 1127; autoportret, II/III 1930, I 1174; portret Marii Baranowej, 28.3.38, I 2121; autoportret jako Mr Hyde, 26/27.4.1938, I 2132; Kompozycja rysunkowa z sierpnia 1931, KDM I 1497 jest przykładem zainteresowania Witkacego iluzjonistycznym trompe l’oeil, którego materiałem nie jest szkło, ale papier, podłoże, na którym rysunek został wykonany.
6 S.I. Witkiewicz, Dzieła zebrane. [Tom 6:] Dramaty II. Opracował Janusz Degler, Warszawa 1998, s. 31
7 S.I. Witkiewicz, Dzieła zebrane. [Tom 4:] Jedyne wyjście. Opracowała Anna Micińska, Warszawa 1993, s. 38
8 S.I. Witkiewicz, Dzieła zebrane. [Tom 2:] Pożegnanie jesieni. Opracowała Anna Micińska, Warszawa 1992, s. 28
|
|||||||
zob. też Wojciech Sztaba, "Jakiejś dziury nie mogliśmy zapełnić"... | |||||||