Impressum / kontakt

Witkacy na scenach świata

Programy, afisze, plakaty, zdjęcia 

Dokumentacja archiwum Janusza Deglera.

 
19661967196819691970 19711972197319741975197619771978 19791980198119821983198419851986198719881989199019911992199319941995199619971998199920002001200220032004200520072009201120122015 2016201820212022
 
zob. Janusz Degler, Witkacy na świecie Witkacy around the World

1998

Witkacy

Beelzebub Sonata

(Sonata Belzebuba)
Gate Theatre w Londynie
Adaptacja i reżyseria: Duncan Ward
Produkcja spektaklu: Duncan Ward & Richard Strange, A Found Theatre Company
Muzyka: Janusz Podrazik
Światło i scenografia: Jo Manser
Kostiumy: David Whiteing
Premiera: 1998
zapis wideo całego spektaklu (dodał Marek Średniawa)

   

Program

Metaphysics of a Two-Headed Calf

(Metafizyka dwugłowego cielęcia)  
Filadelfia,  Univeristy of the Arts. School of Theater Arts
Przekład:  Daniel Gerould
Reżyseria:  Paul Berman
Scenografia: Nick Embree
Kostiumy: Andreaa Barrier
Światło: Julie Hampel
Premiera: 14 IV 1998

1999

Ulotka
Program

Projekt plakatu: Bernd Bock

Die da

(ONI)
Sindelfingen, Die Theatergruppe "Die Da", Theaterkeller
Reżyseria: Veronica Rignall
Muzyka: Anatoli
Scenografia (obrazy): Felix Sommer
Światło : Helmut Degen
Choreografia: Patrick Bacherle
Premiera: 15 I 1999
Grano 15 - 24 stycznia 1999

     

Recenzja

The Mother

(Matka)
Sydney, Sydney Art Theatre
Przekład, reżyseria i scenografia: Bogdan Koca
Grano: 7 VII-8 VIII 1999

     

Den Nya Befrielsen  

(Nowe Wyzwolenie)
Sztokholm, Teater Replica
Przekład : Lennart Kantor i Andrzej Nils Uggla
Reżyseria:  Piotr Cieślak
Scenografia:  Agnieszka Zawadowska
Światło:  Urban Otteblad
Muzyka:  Leos Janacek
Premiera 25 IX 1999

Program

Ulotka

Recenzje / List Cieślaka do Janusza Deglera

     

Program

Im kleinen Landhaus  

(W małym dworku)
Berlin, Polnisches Kulturinstitut
Przekład:  Henryk Bereska
Reżyseria:  Janina Szarek
Dramaturgia: Olav Munzberg
Scenografia: Waclaw
Premiera: 31 X 1999
Dwa pokazy w ramach przeglądu teatralnego w "Werkstatt der Kulturen" w Berlinie  

 

Ulotka

Ulotka

Recenzje
List Dyrektora Polskiego Instytutu Kultury w Berlinie dr Sławomira Tryca do Janusza Deglera

       


The Mother

Monodram na podstawie Matki S.I. Witkiewicza w wykonaniu Jolanty Juszkiewicz
Teatr Kropka Theatre
Adaptacja & realizacja: Jolanta Juszkiewicz
Reżyseria: Anatoly Frusin (Australia) & Jolanta Juszkiewicz
Muzyka: Max Lyandvert (Australia)
w języku polskim lub angielskim
Premiera: Sydney 2001 Występ w Warszawie (ZASP): 12 XII 2014
Spektakl grany w Australii, Szkocji, Polsce, Szwecji, Francji, Osetii, Rosji, Bułgarii, Brazylii, Armenii, Ałmaty w Kazachstanie (5-6 i 10-11 X 2018)
Zapis video spektaklu na portalu "Vimeo" oraz fragmenty na youtube

Jolanta Juszkiewicz jest założycielką, dyrektorem artystycznym i aktorką objazdowego Teatru Kropka Theatre.

 
     

Zaproszenie
Projekt: Staehlin/Salier

La Mère (Oh béribéri)  

(Matka. Oh, béribéri)
Villejuif, Le Théâtre de la Jacquerie
Przekład: Yola Buszko
Adaptacja i reżyseria : Wiesław Komasa
Scenografia: Małgorzata Grabowska
Projekt muzyczny:  Gina Komasa 
Grano: 10-24 XI 1999 i 14-23 XII 1999  w  Paryżu (Lavoir Moderne Parisien)

2000


Afisz

Il pazzo e la monaca

(Wariat i zakonnica)
Genua, Teatro della Tosse
Reżyseria: Sergio Maifredi
Scenografia: Emanuele Conte
Kostiumy: Tania Bucur
Konsultacja literacka: Pietro Marchesani
Grano: 17 - 29 I 2000

 

Ulotka


Program

 
       
Witkacy

The Crazy Locomotive

Trap Door Theatre z Chicago
Reżyseria Andrew Krukowski
premiera w styczniu 2000 r.
(dodał Marek Średniawa)

       

2001


Fotografie

Gyubal Wahazar

Gyubal Wahazar czyli Na przełęczach BEZSENSU
Getynga, Theater im OP Göttingen (thOP)
Reżyseria: Tanja Weidner
Scenografia: Judith Oestreich i Dina Xiromeriti
Obsada: Andrea Thiesen, Nadine Altfelder, Dirk Böther, Heiko Siebert, Martin Liebetruth
Premiera: 14 II 2001
Recenzja

   

Program

The Mother

(Matka)
Nowy Jork, Columbia University School of the Arts. Oscar Hammerstein II Center for Theatre Studies
Przekład: Daniel Gerould
Reżyseria: Hung Jung Lee
Scenografia: Luke Cantarella
Kostiumy: One Choi
Światło: Tom Ontivertos
Grano: : 7- 10 III 2001

   
Witkacy

The Madman and the Nun

(Wariat i zakonnica)
Theatre Offstage, Toronto
Reżyseria Peter Sudenis
Premiera czerwiec 2001
(dodał Marek Średniawa)

 

Program (2014)


The Mother

Monodram na podstawie Matki S.I. Witkiewicza w wykonaniu Jolanty Juszkiewicz
Teatr Kropka Theatre
Adaptacja & realizacja: Jolanta Juszkiewicz
Reżyseria: Anatoly Frusin (Australia) & Jolanta Juszkiewicz
Muzyka: Max Lyandvert (Australia)
w języku polskim lub angielskim
Premiera: Sydney 2001
Występ w Warszawie (ZASP): 12 XII 2014
Spektakl grany w Australii, Szkocji, Polsce, Szwecji, Francji, Osetii, Rosji, Bułgarii, Brazylii, Armenii, Ałmaty w Kazachstanie (5-6 i 10-11 X 2018)
Fragment na youtube

Jolanta Juszkiewicz jest założycielką, dyrektorem artystycznym i aktorką objazdowego Teatru Kropka Theatre.


Plakat The Mother Again, Warszawa 2010
 

 

2002


Program
Nota o przedstawieniu w programie z repertuarem teatru na cały sezon

Mister Price aneb Tropické šílenství

(Mister Price, czyli Bzik tropikalny)
Kladno, Středočeské Divadlo Kladno
Przekład: Irena Lexová
Reżyseria Petr Palouš
Scenografia: Milan Čech
Kostiumy: Jitka Moravcová
Premiera: 2 II 2002

 

Zdjęcia ze spektaklu

   
       

La Mère  

(Matka)
Montigny le Bretonneux, École Municipale de Théâtre (Théâtre Jacques Brel) Przekład: Koukou Chanska i François Marie
Reżyseria i scenografia: Kazimierz Skorupski
Premiera:  6 VI 2002
Liczba widzów: 257
Aktorzy byli amatorami, wykonujący różne zawody: nauczyciele, inżynierowie, prawnicy, doktoranci, studenci.

     

Program

Mama

(Matka)
Kijów, Nacjonalnyj Akademicznij Dramaticznij Teatr im. Iwana Franko
Przekład: Roksana Harczuk
Reżyseria i opracowanie muzyczne: Zbigniew Najmoła
Scenografia: Andrej Aleksandrowicz Doczewskij
Kostiumy: Tetjana Solowiowa
Światło: Wiktor Swjatnenko
Premiera: 21 VI 2002

 

Projekty scenografii
Zdjęcia ze spektaklu

   
       
Witkacy

Szalona lokomotywa

Theatre Company Without Gas Dartington College Of Arts (England)
adaptacja i reżyseria: Klaudyna Rozhin
wrzesień 2002, Tempus Art Theatre Festival, Rožňava, Słowacja
(dodał Marek Średniawa)

 


   

2003


Ulotka
Afisz

Insaziabilita

(Nienasycenie)
Terni, Centro Multimediale di Terni
Scenariusz i reżyseria: Giovanni Pampiglione
Scenografia i kostiumy: Beata Boś
Grano: 24-26 II 2003 (Terni) i 6-9 III 2003 (Centro Teatro Ateneo di Roma) Spektakl składał się z osobno granych fragmentów sztuk: Matka, Mątwa, ONI, Szewcy.

   

Program

The Mother

(Matka)
Nowy Jork, La MaMa e.t.c.
Przekład: Daniel Gerould i C. S. Durer
Reżyseria: Brooke O'Harra
Scenografia: Michael PHillips
Kostiumy: Audrey Robinson
Grano: 27 III - 13 IV 2003

     

Recenzje

The Crazy Locomotive

(Szalona lokomotywa)
Nowy Jork, The Classical Theatre of Harlem
Reżyseria: Christopher McElroen
Scenografia i kostiumy: Anne Lommel
Światło: Colin D. Young
Choreografia: Triha Jeefrey
Premiera: 28 III 2003

2004


Program

Dainty Shapes and Hairy Apes or The Greene Pill

(Nadobnisie i koczkodany, czyli Zielona pigułka)
Dallas, Our Endevors Theatre Collective
Przekład: Daniel Gerould
Reżyseria: Scott Osborne
Scenografia:  Russell Parkman
Kostiumy: Patrick Johnson
Światło: Tristan Decker
Muzyka: Frank Mendez
Grano:  31 III - 18 IV 2004

   

Plakat

La Mère

(Matka)
Paryż, Théâtre Gérard Philipe de Saint-Denis - scène Roger Blin
Reżyseria: Marc Paquien
Scenografia: Gérard Didier
Światło: Dominique Bruguiere
Premiera: 10 IV 2004
zob. portal Théâtre Gérard Philipe de Saint-Denis; recenzje

 

H. Alexandridis, V. Dissez fot. ©Bellamy


Materiały informacyjne,
Recenzje

 
     

Program

THEY

(ONI)
Londyn, Academy of Theatre Arts (Judi Deuch Theatre)
Przekład: Daniel Gerould
Reżyseria: Giovanni Pampiglione
Grano: 7 - 10 IX 2004

 

Ulotka

   
       

Belzebubova sonáta alebo skutočny pribeh z Mordovaru

(Sonata Belzebuba)
Bábkove Divadlo Na Rázcestí Banská Bystrica, Słowacja
Przekład: Silvia Karovičová;
Reżyseria: Jakub Nvota a. h.
Kostiumy: Nataša Janíková a. h.
Scenografia: Zuzana Hlavinová a. h.
Choreografia: Patrícia Števušková a. h.
Obsada: Alena Sušilová, Ivana Kováčová/Kristína Sihelská a. h., Matej Lacko a. h., Juraj Smutný, Mária Šamajová, Jozef Šamaj, Michal Ďuriš a. h./Miloslav Kráľ a. h., Marianna Mackurová, Ján Haruštiak, Kristína Bertičová a. h.
Premiera: 8. 10. 2004
(dodał Przemysław Pawlak)

       

2005


Program

List Dalibora Blažiny do Janusza Deglera

Vodena koka

(Kurka Wodna)
Osijek (Chorwacja), Hrvatsko Narodno Kazalište
Przekład: Dalibor Blažina
Reżyseria: Damir Munitić
Scenografia: Marta Crnobrnja
Kostiumy: Marita Ćopo
Projekcie video: Ivan Faktor
Premiera: 16 II 2005

   
 

BLÁZON A MNÍŠKA. Alebo nikdy nie je tak zle, aby nemohlo byť ešte horšie

(Wariat i zakonnica)
VYSOKÁ ŠKOLA MÚZICKÝCH UMENÍ (Wyższa Szkoła Sztuk Scenicznych w Bratysławie)
Reżyseria: Daniel Pull
Dramaturgia: Danie Pull
Scenografia i kostiumy: Henrieta Bratová
Premiera: 04.03.2005
(dodał Przemysław Pawlak)

   

Program

Ulotka

Witkacy

Narr und Nonne

( Wariat i zakonnica)  
Berlin, Teatr Studio am Salzufer. Polsko-niemiecka scena w Berlinie - Deutsch-polnische Studiobühne
Reżyseria: Janina Szarek
Dramaturg: Olav Münzberg
Scenografia: André Putzmann
Choregorafia: Andrzej Szuczewski
Muzyka: Michel Talma-Sult
Grali: Walpurg - Patrick Herion, Schwester Anna - Karolina Lodyga, Dr. Grün - Karsten Zinser, Schwester Barbara - Natalia Herrera-Köhler, Krankenpfleger - Axel Hartwig, Krankenpfleger - Mehmet Bozdogan, Dr. Burdigel - Torsten Schack
Premiera: 19 marca 2005
Wypowiedzi reżyserki, fragmenty prób i spektakli oraz rozmowa z prof. Januszem Deglerem.
(dodał Marek Średniawa)

 

Wkładka do programu
Logo teatru
Recenzja


wideo


zdjęcia zamieszczone w: Teatr Studio am Salzufer. Tadeusz Różewicz Bühne. 10 lat polsko-niemieckiej sceny w Berlinie, Kraków 2015,

       
 

Experiment Dr. Grüna

(Blázon a mníška) (Wariat i zakonnica)
Bábkove Divadlo, Experimentálna scéna Jorik, Košice Koszyce, Słowacja

Čierna psychoanalytická groteska odohrávajúca sa v blázinci
Przekład: Ján Štrbák
Reżyseria: Radovan Lipus
Współpraca dramaturgiczna: Renáta Putzlacher
Scenografia: David Bazika
Asistent reżysera: Mariana Ďurčeková
Ogólnosłowacka premiera: 03. i 05.06.2005
(dodał Przemysław Pawlak)

       

Program

The Crazy Locomotive  

(Szalona lokomotywa)
Nowy Jork. The Trap Door Theatre
Przekład: Daniel Gerould
Reżyseria: Beata Pilch
Scenografia: Ewelina Dobiesz
Światło: Richard Norwood
Film: Carrie Holt de Lama
Premiera:  23 IX 2005

 

ulotka

   

2006

Witkacy

L'Ultime Splendeur de la chinoiserie Pure

(wg. Niepodległość trójkątów, przekład: Alain van Crugten)
Le Théâtre du grotesque w Paryżu
Inscenizacja: Guy Cambreleng
Scenografia : Geneviève Dudret
Aktorzy : Jean de Coninck, Marie-Anne Tran, Patrice Ricci, Claude Merlin, Nathalie Victoire , Francisca Rosell-Garcia, Hervé Bourde, Laurent Zimmermann, Elizabeth Czerczuk
listopad - grudzień 2006

 

2007


Program

Madre

(Matka)
Rzym, Instituto Polacco di Roma
Reżyseria: Giovanni Pampiglione
Scenografia i kostiumy: Beata Harasimowicz
Premiera : 27 III 2007
Premiera w ramach projektu Witkiewicz Souvenir, evento teatrale di Giovanni Pampiglione

       

2009

Witkacy

The Mother

Camden People's Theatre, Londyn
Grano od 13.1. do 31.1.2009
premiera sztuki Witkiewicza w UK
(dodał Marek Średniawa)

   
teatr

The Madman and the Nun

(Wariat i zakonnica)
Toronto Theatre Academy,
zapis wideo spektaklu
Reżyseria: Tim Kachurov
Światło: Chris Rybka
Obsada: Poeta Alexander Walpurg - Dale Delaney, Siostra Anna - Pola Tumarkin, Dr. Bidello (Burdygiel) - Keith Fernandes, Dr. Grun - Carmen Piovesan, Siostra Barbara - Olivier, Victor Dr. Waldorf - Munir Ahmed.
Premiera: maj 2009
Fotografie ze spektaklu
(dodał Marek Średniawa)

 

Plakat, program

Szewcy

Paryż, Instytut Polski
Adaptacja i reżyseria: Monique Stalens
Asystent: Mateusz Chmurski
Muzyka: Katarzyna Kapusta
Kostiumy i plakat: Kuba Kurkiewicz
Zdjęcia: Karolina Lebelt
Światła: Michał Zulauf
Premiera: 2-3 IX 2009
Spektakl pokazano w Instytucie Teatralnym im. Z. Raszewskiego w Warszawie (10-11 IV 2010)

   

Plakat: Kuba Kurkiewicz

"La Mère" et "Les Cordonniers"  

Lecture avec accordéon
( Matka i  Szewcy
)
Paryż, Théâtre de S. I. Witkiewicz  (Théâtre Mandapa)
Adaptacja i reżyseria: Monique Stalens i Barthélémy Soroczynski
Grano: 10 - 11 X 2009.

 

Zdjęcia

   

2010

     
Witkacy

Szalona lokomotywa

zespół teatralny z Encuentro Nacional de Escuelas de Teatro Bogota
Reżyseria: Pedro Salazar
Premiera 2010
(dodał Marek Średniawa)

       

2011

Witkacy

The Crazy Locomotive

The Plaza Black Box Theatre, the Boston Center for the Arts
reżyseria: Matthew Woods
1-16 kwietnia 2011 r.
recenzja spektaklu
(dodał Marek Średniawa)

   

Plakat
Program

Ulotka

Bljacha Mucha

(Kurka Wodna)
Charków, Teatr "Arabesky"
Polsko-ukraiński projekt na podstawie dramatów: Matka, Mątwa, Kurka Wodna, Wariat i zakonnica, Sonata Belzebuba, Nadobnisie i koczkodany
Przekład: Michajło Barbara
Opieka artystyczna: Igor Gorzkowski
Reżyseria: Agata Dyczko, Aneta Groszińska, Igor Gorzkowski
Kostiumy: Joanna Gawrońska
Muzyka: Piotr Tabakiernik
Premiera 30 VIII 2011
Występy we Lwowie (3 IX 2011) i Warszawie, Studio Teatralne Koło (Soho Factory); grano pt. Tak zwana ludzkość w obłędzie (10- 11 IX 2011)
Program Ulotka Plakat (w dwóch częściach)

       
Witkacy

The Crazy Locomotive

Players Theatre; Trinity College w Dublinie
reżyseria: Patrick Reevell i Patrick Cummins-Tripodi
Premiera 5 grudnia 2011
(dodał Marek Średniawa)

       

Nella testa di W. – W głowie W.

Teatr Mangrova z Turynu
dwujęzyczna adaptacja Wariata i zakonnicy w interpretacji Beaty Dudek oraz Davide Capostagno
Premiera 2011 w Turynie
grana była w Warszawie 8 i 9 czerwca 2018 w teatrze Dzika Strona Wisły.
Zdjęcia ze spektaklu i video na stronie " italofilia.pl"
(dodał Marek Średniawa)

2012

     
Witkacy

The Crazy Locomotive

Trinity Theatre - akademicki zespół z Trinity University w San Antonio w Teksasie
Reżyseria: prof. Kyle Gillette
Premiera: 12 kwietnia 2013
Wywiad z reżyserem Kyle Gillette
(dodał Marek Średniawa)

   

Program

 

Witkacy

Ponorela lokomotiva

(Szalona lokomotywa)
Lublana, Slovensko Narodno Gledališče Ljubljana
Przekład: Darja Dominkuš
Reżyseria: Jernej Lorenci
Scenografia: Branko Hojnik
Kostiumy: Belinda Radulovič
Premiera: 15 IX 2012
W programie, liczącym 64 strony m.in. przekłady Szalonej lokomotywy i dwóch tekstów Witkiewicza: Parę dość stosunkowo luźnych uwag o portrecie w ogóle i moich portretach w szczególności i O Czystej Formie.

Spektakl prezentowany za granicą: na festiwalu teatralnym w Finlandii w Tampere (5-6.8.2014), na festiwalu teatralnym w Sofii, w Mińsku na Białorusi w ramach International Theatre Forum "TEART", 4 października 2014.
Spektakl z Lubljany uzyskał szereg nagród i wyróżnień: • Grand Prix 48 Festiwalu Teatralnego w Mariborze w 2013 r. za najlepsze przedstawienie i najlepszą oprawę muzyczną. • Występujący w spektaklu aktor Aljaž Jovanović otrzymał nagrodę Słoweńskiego Stowarzyszenia Artystów Dramatycznych dla za osiągnięcia artystyczne w 2012 roku.
(dodał Marek Średniawa)

2013

     
Witkacy

The Crazy Locomotive

Trinity Theatre - akademicki zespół z Trinity University w San Antonio w Teksasie
Reżyseria: prof. Kyle Gillette
Premiera: 12 IV 2013
Wywiad z reżyserem Kyle Gillette
(dodał Marek Średniawa)

   
 

Dementia Praecox No. 20

na podstawie Wariata i zakonnicy
zespół z Kubańskiego Uniwersytetu Sztuki z Hawany
30 VI 2013
w ramach Międzynarodowego Festiwalu Szkół Teatralnych w Warszawie

   
Witkacy

La Locomotora loca

Szalona lokomotywa
zespół teatralny Carne de Cañón
(Mięso Armatnie) Santa Cruz
Reżyseria: Andres Escobar
Premiera: 27 lipca 2013

Spektakl prezentowany w mieście Cochabamba w Boliwii 25 i 26 września 2013 na festiwalu teatralnym w ramach wielodyscyplinarnego projektu kulturalnego mARTadero Project.
Fragment spektaklu.

(dodał Marek Średniawa)

2014

     
Witkacy

Przeciw nicości albo 3 cm nad pustą głową… 

Ontologiczny spektakl  w trzech aktach z prologiem i sceną epilogowatą inspirowany życiem i twórczością Stanisława Ignacego Witkiewicza.
The Barn Rose Bruford College, Londyn.
Spektakl powstał w trakcie procesu trwającego 5 tygodni wraz z 55 studentami III roku Rose Bruford (European Theatre Arts Course)
Reżyserii i współpraca Teresa i Andrzej Wełmińscy
6 II 2014 
(dodał Marek Średniawa)

   
Matka

Matka ou la mère maquerelle

teatr choreograficzny inspirowany dramatem Witkacego Matka
Le Théâtre Laboratoire d'Elizabeth Czerczuk
IV 2014
Fragmenty Youtube

       
Witkacy

The Madman and the Nun

The Producers Club in the Prince Theatre New York
Reżyseria: Dorota Krimmel and Frank-Thomas Grogan.
Premiera: 4 IV 2014

zob. też informację w "nowym dzienniku"
(dodała Genowefa Gawlik)

   
Witkacy

El Loco y la Monja

Wariat i zakonnica
RÉPLIKA TEATRO, Madryt
Reżyseria: Jarosław Bielski
Premiera: 9 V 2014
(dodał Marek Średniawa)

   
Witkacy

Wariata i zakonnica

Smock Alley Theatre oraz Enigma Theatre Company, Dublin
Reżyseria: Karolina Szemerda i Serina Griffin
Premiera: VI 2014
(dodał Marek Średniawa)

   
Witkacy
Fot. Maciej Mikulski

Wariat i zakonnica

Do Zakopanego przyjechał Trap Door Theatre z Chicago by pokazać podczas 30. urodzin Teatru Witkacego swoją inscenizację spektakluprzygotowaną pod kierunkiem Andrzeja Dziuka podczas letniej wizyty amerykańskiego zespołu. Przedpremierowa wersja spektaklu granego jesienią 2014 r. była już grana w sierpniu 2014 w Zakopanem.
(dodał Marek Średniawa)

   

The Witkacy Project

Teatr Auto da Fe z Melbourne.
W związku z setną rocznicą wizyty Witkacego w Australli teatr postanowił przypomnieć tropikalne sztuki autora „Szewców” oraz zrealizować inne pomysły pod hasłem „Projekt Witkacy” . Jednym z działań jest filmowa instalacja australijskiego artysty Johna Gilliesa End of the Line w Sydney.

WITKACY READINGS

La Mama Theatre, Melbourne
30 i 31 VIII 2014
"A bohemian mob of Melbourne’s finest will gather inside and round the outside fire. Irini Vella will play, Witkacy’s wild absurdism will sing and his ideas on the Pure Form will find air. Directed by Lech Mackiewicz Music improvised by Irini Vella Performers: Jane Bayly, Matt Crosby, Maude Davey, Tom Davies, Kathleen Doyle, Lech Mackiewicz, Majid Shokor, Brendon Snow, Emily Tomlins and Reece Vella."
(dodał Marek Średniawa)

       
teatr

Ojcobójcy

spektakl oparty na tekstach Stanisława Ignacego Witkiewicza oraz
Witolda Gombrowicza
aula Krakowskich Szkół Artystycznych
Spektakl w 3 częściach z udziałem studentów Szkoły Aktorskiej SPOT w Krakowie
Reżyseria: Monique Stalens
8 - 10 X 2014

Monique Stalens, francuska reżyserka i aktorka polskiego pochodzenia, laureatka Nagrody im. Stanisława Ignacego Witkiewicza
Projekt

(dodali Tomasz i Przemysław Pawlak)

     

Program


Pars pro Witkacy

Lublana (Słowenia), Anton Podberśek Teater
Koncepcja i choreografia: Magdalena Reiter
Muzyka: Aleś Zorec
Dramaturgia: Mirta Zajc
Scenografia: Marko Japelj
Premiera: 7 XI 2014

       
Witkacy

W małym dworku

(w języku polskim z niemieckimi podpisami)
Theater Brett, Wiedeń
Reżyseria: Agnieszka Salamon
Premiera: 13 XII 2014
(dodał Marek Średniawa)

       

2015

     


Program

Majka  

(Matka)
Osijek (Chorwacja) Umjetnička Akademija
Przekład: Dalibor Blažina
Adaptacja i reżyseria: Jasmin Novljakovič
Kostiumy: Zdenka Lacina
Scenografia: Davor Molnar
Premiera: 13 X 2015
Występ w Zagrzebiu (Teatar na Trešnjevci) 23 X 1915

       
Czerczuk

Dementia praecox

Le Théâtre Laboratoire d'Elizabeth Czerczuk, Paryż
Teatr choreograficzny inspirowany przez dramat Witkacego Wariat i zakonnica.
Prezentowany w 5 etapach między styczniem 2015 a czerwcem 2016.
Fragmenty na Youtube, etap 3 / etap 5 - finale
(dodał Przemysław Pawlak)
zob. też spektakle Czerczuk 1997 i 2014 (Matka)

       
Witkacy

Matka. Niesmaczna sztuka w dwóch aktach z epilogiem

Paulina Ołowska w Tate Modern, Londyn
instalacja oraz spektakl-performans na podstawie dramatu Stanisława Ignacego Witkiewicza
14 – 27 IX 2015
wywiad z artystką
(dodał Przemysław Pawlak)

       

2016

     

Walpurg-Tragédie

Spektakl oparty na dwóch sztukach Witkiewicza - Wariat i zakonnica oraz Matka
Teatr Le Difforme, Théâtre de la Cité internationale, d'Ivry-sur-Seine
Reżyseria: Jessica Dalle
Obsada: Jean-Baptiste Tur, Bernadette Le Saché, Edith Proust & Jessica Dalle,
Muzyka: Thomas Dalle
Wideo: Violette Stehli
Dźwięk: Arnaud Amouriaux, światło: Jean-Marc François
Kostiumy: Irène Bernaud
Premiera 13 XII 2016
materiały prasowe youtube

 
Fot: Hélène Bozzi
   
       
teatr

Sonata Belzebuba

Teatr Kingdom of Curvy Fork
Premiera: 14 IX 2016 podczas Spotkań Teatralnych Bramat w Goleniowie
(dodał Przemysław Pawlak)

     
Szewcy

Szewcy

Lwów, Polski Teatr Ludowy przy Obwodowym Domu Nauczyciela
Adaptacja tekstu i reżyseria: Stanisław Melski (aktor Teatru Polskiego we Wrocławiu, gościnnie wystąpił również w roli Sajetana Tempego)
Muzyka: Aleksander Chudobin, Piotr Matuszewski
Choreografia: Sergiusz Najenko
Konsultacja wokalna: Edward Kuc
Operator dźwięku: Roksolana Sadowska
Operator światła: Włodzimierz Gordijewski
Premiera: 24 IV 2016 w ramach VI Polskiej Wiosny Teatralnej
Występy gościnne: Wrocław, Scena Kameralna Teatru Polskiego 7-9 IV 2017

Krzysztof Szymański, Premiera „Szewców” Witkacego we Lwowie i na Ukrainie, "Kurier Galicyjski" 26.04.16, / „Szewcy” na inaugurację sezonu Polskiego Teatru Ludowego we Lwowie / Wrocławski sukces „Szewców”
Trailer na youtube

(dodał Tadeusz Kurlus)

 

Zaproszenie na premierę



Wrocław, kwiecień 2017


 
       

2017

     

They

(Oni)
Trap Door Theatre z Chicago
T łumaczenie Daniel Gerould and C.S. Durer,
Reżyseria Beata Pilch
Obsada: Mary-Kate Arnold, Daniel Chenard, Halie Ecker, Adam Huizenga i Carl Wisniewski Zespół:
Assistant Director Sami Ismat /
Sound Designer Danny Rockett / Lighting Design Richard Norwood / Set Design Stefan Roseen /Costume Design Rachel Sypniewski /Graphic Design Michal Janicki / Dramaturg Milan Pribisic / Video Design David Holcombe / Stage ManagersGary Damico and Pelle Melio.
Premiera 7.12.2017, kolejne spektakle do 13 stycznia 2018 r.
W ramach spektaklu, jako część scenografii, wystawiono prace współczesnych artystów: “Show within a Show”. (dodał Marek Średniawa)

       

Adam Houghton

Legend for Witkacy: Theatrical Research of Pure Form

Work in progress. Zamek Retzhof w autriackiej Styrii w ramach międzynarodowej konferencji "Theatre Between Tradition and Contemporaneity"
Reżyseria projektu: Adam Houghton, Associate Professor, Theatre & Media Arts Department, Brigham Young University (USA)
Wykonawcy Melanie Berriman, Calee Gardner, Cooper Sutton, Emma Widtfeldt, Jake Fullmer and Ian Buckley (USA).
16-20 XII 2017

Początkiem projektu była inscenizacja The Cuttlefish, or The Hyrcanian World View (Mątwa). Pojekt wykorzystuje różne techniki teatralne, teatr aktorski, lalki i maski. Oparty jest na tekstach (ale nie na zasadzie adaptacji) On a New Type of Play Witkacego, A Dog’s Heart Bulhakowa, The Alchemist Paulo Coelho oraz Zen in the Art of Archery Eugena Herrigela.
(dodał Marek Średniawa)

       

Witkacy – Wyspiański

na podstawie Wariata i zakonnicy
Teatr One - Eighth, Ankara
Reüyseria: Daniel Irizarry
Na festiwalu 40-lecia Ośrodka Praktyk Teatralnych "Gardzienice"
(w ramach corocznego Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Błądzących – wokół toposu wesela i godów)
28 IX 2017
(dodała Dorota Niedziałkowska)

       

Sepia

(Concepția De Viață Hyrkanică) (Mątwa)
w rumuńskim radiowym teatrze
Reżyseria: Cezarina Udrescu
15 czerwca 2017
(dodał Marek Średniawa)

       

2018

     

Program

The Mother

(Matka)
Opera oparta na dramacie Witkiewicza
Wykonanie koncertowe The Mahogany Opera, POSK, Londyn
Muzyka: Laurence Osborn
Adaptacja tekstu: Theo Merz
Scenografia: Frederic Wake-Walker
Swiatło: Sylwester Łuczak
Dyrygent: Jamie Man
Orkiestra: CHROMA
Premiera: 25 IV 2018

       


WITKACY / Two-Headed Calf

(Metafizyka dwugłowego cielęcia)
Los Angeles, Walt Disney Modular Theater California Institute of the Arts
We współpracy między CalArts Center for New Performance i Teatrem Studio w Warszawie
Reżyseria: Natalia Korczakowska
Grano: 29.11. - 1. 12. 2018
13 grudnia 2018 - prezentacja spektaklu podczas 11. edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego "Boska Komedia" w Krakowie.
15 lutego 2019 - warszawska premiera w Teatrze STUDIO.
(dodał Adam Drogomirecki)

2019

     

THEY

(Oni)
Londyn, Theatro Technis
Przekład: Daniel Gerould i C.S. Durer
Reżyseria: Sharon Willems
Produkcja: Dorota Krimmel
Premiera: 3 czerwca 2019
(dodała Genowefa Gawlik)

     
       

2020

     

A Deed Without A Name

(Bezimienne dzieło)
Theatro Technis, Independent Theatre in Camden, London
Produkcja: Dorota Krimmel
Reżyseria: Giorgio Galassi
Kostiumy i scenografia: Aurelie Freoua
Obsada: Gary Cain, Sarah Warren, Adam Hypki, Gerry Skeens, Dan De La Motte, Jonathan Brandt, Gary Heron, Aurelie Freoua, Dorota Krimmel, Giorgio Galassi Premiera: 21 luty 2020
Przedstawienia: 21.-29.2., 2.3.2020
Zdjęcia FB
(dodała Genowefa Gawlik)

       

2021

     

Program

Mati

(Matka)
Słoweński Teatr Narodowy w Lublanie
Przekład: Darja Dominkuš
Reżyseria: Juš Zidar
Scenografia: Urša Vidic
Kostiumy: Belinda Radulovič
Premiera: 20 V 2021
W programie zamieszczono cały tekst „Matki” w tłumaczeniu Darji Dominkuš

2022

     

Die Beelzebub Sonate

Spektakl muzyczny Aleksandra Gabrysia wg dramatu Witkacego 50. Naxos Hallenkonzert, Frankfurt am Main, 12 czerwiec 2022
także Gare Du Nord, Basel, kwiecień 2022
Wykonawcy: Maja Bader – sopran, performance | Michael Engelhardt – głos, performance | Leonhard Dering – fortepian, performance | Kaspar König – instrumenty, performance | Aleksander Gabryś – kontrabass, performance.
(dodała K. Damar)
Zob. operę Ryszarda Gabrysia, ojca Aleksandra, Ja, Szentmichalyi-Baleastadar z 1972

       
       
       
19661967196819691970 19711972197319741975197619771978 19791980198119821983198419851986198719881989199019911992199319941995199619971998199920002001200220032004200520072009201120122015 2016201820212022